PAUL VAN DIJK WIL DAMESTAK HELLAS NAAR HOGER NIVEAU TILLEN

Er is de Haagse handbalvereniging Hellas veel aan gelegen om de vrouwentak weer nieuw leven in te blazen. De mannen presteren al jaren in de top van de eredivisie en daar zijn even geen zorgen over. Ooit was het eerste vrouwenteam het paradepaardje en zorgde met landstitels, nationale bekers, supercups en spectaculaire Europa Cupwedstrijden voor veel kijkplezier in de Haagse regio. Die gouden tijden van weleer moeten terugkeren. Met de benoeming van trainer/coach Paul van Dijk is daartoe de eerste stap gezet. Een portret.

De 61-jarige Van Dijk, zelf vroeger speler van het eerste mannenteam, is een realist. Hij beseft terdege, dat zijn aanpak niet één, twee, drie zal leiden naar de top. Er zal veel gesleuteld en geboetseerd moeten worden, maar daar heeft hij heel veel zin in.

“Ik ben op achtjarige leeftijd begonnen bij Hellas en heb nooit ergens anders gehandbald. Na een geweldige jeugdperiode met diverse kampioenschappen en deelnames aan NK’s. Met kundige trainers, die niet alleen oog hadden voor het handbal maar ook voor de spelers. Ik kwam in het eerste toen ik nog net geen 18 was. Door zware blessures moest ik helaas op veel te vroege leeftijd, ik was pas 23, stoppen. Daarna heb ik mijn loopbaan bij Shell opgepakt en acht jaar avondstudie gevolgd.”

Trainersvak

Zoals zo vaak ging ook Paul van Dijk het trainersvak in toen zijn kinderen interesse toonde in de handbalsport. “Ik ben toen jeugdtrainer geworden bij EHC uit Leidschendam. Training gegeven aan zowel mijn dochter als mijn zoon en de trainersdiploma’s gehaald. Samen met de kinderen daarna de overstap gemaakt naar Hellas en ook daar training gegeven aan de DAJ en HAJ. Een onvergetelijke reis gemaakt met de HAJ naar een toernooi in Tunesië. Daarna ben ik trainer geworden van de dames van Foreholte en gepromoveerd van de tweede naar de eerste divisie. Na drie jaar overgestapt naar VELO met promotie van de hoofdklasse naar de tweede divisie. Na twee jaar moest ik om maatschappelijke redenen stoppen wegens onvoldoende tijd. Door een mooie vervroegde pensioneringsregeling kreeg ik naderhand toch weer tijd om mijn hobby op te pakken. Eerst weer een jaar de DAJ van VELO en de laatste twee seizoenen de damessenioren van Verburch. Het is bij alle clubs die ik mocht trainen, geweldig om te zien hoeveel mensen belangeloos veel werk verzetten voor hun club.”

Perfecte moment

Totdat dus zijn oude club Hellas onlangs aan de bel trok. Een verleiding die Paul van Dijk niet kon weerstaan. “Er waren al eerder contacten geweest, maar óf ik had net een akkoord gesloten met een andere club óf het paste privé niet. Nu was het perfecte moment om over te stappen. Handbal in het algemeen, maar Hellas in het bijzonder heeft mij als persoon mede gevormd. De teamspirit, de wil om te winnen en iets te bereiken samen met anderen hebben mij enorm geholpen in mijn leven buiten het handbal. Dat ik nu de kans krijg om iets terug te doen voor ‘mijn’ club vind ik mooi. Ik merkte direct, dat er wat gedrevenheid betreft weinig is veranderd bij Hellas. Léon van Schie heeft voor de damesselectie en DAJ een goed kader van trainers, coaches en begeleiders samengesteld. Een aantal oudgedienden uit de club, maar ook een ervaren trainer als Maurice van Zielst van buiten Hellas. Hij gaat de DAJ trainen en samen doen we op dinsdag de dames senioren. Ook Anneke van Zanen-Nieberg en Wil Budding blijven in de staf. Mensen die zich allemaal vol willen inzetten.”

Stijgende lijn

Paul van Dijk weet waar hij aan begint. “Het is duidelijk, dat het eerste team niet op het gewenste niveau speelt. Er zal heel hard gewerkt moeten worden door iedereen om de dalende curve van de laatste jaren om te buigen en weer een stijgende lijn te pakken te krijgen. Het komend jaar spelen de DBJ en DAJ weer op het hoogste niveau en juist de jeugd zal de komende jaren een cruciale rol gaan spelen in het streven om hogerop te komen. Daarbij is er ook een belangrijke rol voor wat meer ervaren speelsters in het coachen en mentaal weerbaar maken van de jeugdige talenten. In eerste instantie hebben we een plan voor de komende drie jaar, waarin we hopen een paar stappen te maken. De organisatie staat, het talent en de ervaring zijn er, de ambitie óók. Nu moeten we er voor zorgen, dat de trein gaat rijden. Het zal geen rechte lijn omhoog zijn, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen met de damesselectie van Hellas.”

AD SPORT/ PETER LOTMAN

HELLAS STRIKT DUITSE OPBOUWER ALEXANDER HEINRICH