ZWARTE DAG VOOR DE REGIOPLOEGEN IN DE EREDIVISIE

AD SPORT/PETER LOTMANDe herstart van de competitie na de winsterstop bracht de Haagse regioploegen in de eredivisie niet veel goeds. Hellas, WHC/Hercules en EHC verloren alle drie hun wedstrijd, al was het ene verlies pijnlijker en een grotere tegenvaller dan de andere nederlaag.

VERRASSENDE NEDERLAAG  HELLAS

Hellas zorgde met de 22-21 nederlaag bij Havas in Almere voor de grootste domper. De Hagenaars waren voor het Kerstreces juist zo lekker op dreef met de puntendeling tegen koploper Houten. Maar ditmaal moest het team van coach Maarten Roestenburg onverwacht de punten inleveren bij Havas.

Roestenburg ontevreden en teleurgesteld: ,,Onbegrijpelijk en onnodig deze nederlaag. We komen met 5-0 voor en dan is er eigenlijk weinig aan de hand. Maar dan beginnen we in de eerste helft al met het missen van diverse kansen. Op die manier laten we Havas helemaal terug in de wedstrijd komen. Door wat personele problemen en het inpassen van nieuwe spelers hebben we in een andere samenstelling gespeeld. Dat kan soms goed en soms slecht uitpakken. Nou, dit keer ging het verkeerd. In de tweede helft hebben we het helemaal weggegeven door het missen van grote kansen. Ook was er te veel balverlies. Er is komende week dus veel werk aan de winkel.”

Ook keeper Caspar Hovingh vond het een zware tegenvaller. ,,We begonnen heel goed met die 0-5 voorsprong. Dan laten we ook bij vlagen goed handbal zien. Daarna gaat het mis en doen we onszelf enorm tekort. Jammer, want nu is dat punt tegen Houten eigenlijk niets meer waard.”

Na de 0-5 en 1-6 door Olivier Beltman, Wessel Coster en Loek van Bergen en Henegouwen kon Havas weer terugkomen tot 9-9. De 10-12 ruststand was mager, maar bood nog voldoende perspectief. Maar direct na het wisselen, boog de thuisclub, met de altijd sturende en stuwende Theo van den Berg, die achterstand binnen vijf minuten om naar een 15-12 voorsprong. Daarna kwam Hellas nog wel op 19-19 en 21-21, maar zelfs een gelijkspel zat er niet meer in voor de Hagenaars.

Olivier Beltman (5), Loek van Bergen en Henegouwen (4), Wessel Coster (3) en Ismail Fakhir (3) waren de beste schutters bij Hellas.

Haagste Topsport Tribune

De eerste wedstrijd van 2022 was voor Hellas tegen Havas in Almere. Hellas was erop gebrand om het nieuwe jaar goed te beginnen met een overwinning. Coach Maarten Roestenberg kwam met een grote en gevarieerde groep waardoor er veel verschillend handbal kon worden gespeeld.

Na een goede start kwam Hellas na 10 minuten voor met 0-5. Er werd goed gehandbald en de kansen werden prima benut. Na enige tijd begon Havas weerstand te bieden en kwamen ze langzaam terug. Hellas kreeg moeite met de kansen afmaken en na een paar technische fouten eindigde de eerste helft in een 10-12 voor Hellas.

In de tweede helft kwam Hellas niet lekker in zijn spel. Een 10-12 voorsprong werd omgedraaid naar een 15-12 achterstand. Vanaf dat punt begon het een inhaal race te worden. Puntje per puntje kwam Hellas langzaam terug waardoor ze, dankzij de dekking, met nog 2 en halve minuut op de klok 20-21 voorstonden.

Hellas probeerde de wedstrijd over de lijn de trekken maar na 2 missers werd er niet gescoord. Havas benutte de laatste aanvallen wel waardoor de eindstand in een 22-21 eindigden in het voordeel van Havas.

Helaas niet de start van 2022 waar Hellas op hoopte maar het seizoen is nog lang en alles ligt nog open.

Samir en Bart zijn klaar voor het EK
KERSTRAPPORT VOOR REGIOCLUBS DEN HAAG/WESTLAND