Quintus de smaakmaker

WESTLANDSE VROUWEN SPRANKELEN IN DE OOIEVAARSCUP

Den Haag – De zesde editie van de Haagse Handbal Dagen heeft opnieuw aangetoond, dat het evenement in een behoefte voorziet. Ondanks het fraaie zomerweer trok de driedaagse strijd om de Ooievaarscup veel publiek. Met Virto/Quintus (vrouwen) en het Belgische Olse Merksem (mannen) kreeg het toernooi de terechte winnaars.

De Westlandse vrouwen van de nieuwe trainer Peter Lauwen speelden een voortreffelijk toernooi. Veel inzet en vlotte combinaties. Zelfs in de finale tegen de Zwitserse topploeg LHC Brühl verzaakte Quintus geen moment. Met sterk spel van Tessa van Zijl, Britt van Steekelenburg, Delaila Amega en aanwinst Tamara Haggerty pakte de Heulse club met 27-21 de Ooievaarscup.

De duels werden in de aanloop naar de competitie door de coaches vooral gebruikt om te experimenteren. De meeste clubs zagen spelers vertrekken en nieuwelingen moeten worden ingepast. ,,Alleen al daarom zijn deze wedstrijden van belang. Je kunt het een en ander uitproberen en jonge talenten een kans geven,” aldus Hercules-coach Maarten Roestenburg, die met zijn uitgedunde formatie knap de finale haalde. Olse Merksem was daarin met 16-10 te sterk. Vooral de onverzettelijke Marc de Vreede, Yannick Boers, Boy Koreneef en de makkelijke scorende Ramon Meijer vielen op bij Hercules.

De leiding van de HHD keek terug op een geslaagd spektakel. Organisator Henk Baggerman, die met initiatiefnemer Alex Curescu, René Lier, Frank van Engelen, Dave Organo en Jan Holzenbosch de zaken strak coördineerde: ,,We hebben de formule nu wel gevonden. Acht damesploegen en acht herenteams is een goede opzet. Met dank aan de financiële steun van Den Haag Topsport. We willen alleen bij de vrouwen wat meer evenwicht in de sterkte brengen. De verschillen waren te groot wat betreft de Belgische teams. Bij de mannen was het spannend genoeg.”

Teleurgesteld was de organisatie in Quintus, dat bij de mannen de opleidingsploeg stuurde. ,,Quintus was vorig jaar toernooiwinnaar. Dan verwacht je, dat ze de titel komen verdedigen. We moesten van facebook lezen dat ze het tweede zouden sturen. Jammer en misplaatste arrogantie.”

Overigens deed het reserveteam, met routinier Roy Verlaan als uitblinker, het prima. De ploeg van coach Rob Vis klopte de eredivisionisten Hercules en Hellas. WHC bleek te sterk, waardoor de Westlanders toch op doelsaldo in de verliezerspoule belandden. Complimenten gingen uit naar WHC, uitkomend in de eerste divisie, dat ondanks het gemis van bepalende spelers uitstekend tegenstand bood. Coach Bart de Koning kon éénmalig een beroep doen op de gelouterde Bernard Broekman van Hurry-Up. Erwin Roeleveld was de uitblinker.

Voor de beide Hellasteams werd duidelijk dat er nog veel te spijkeren valt. De vrouwen van Joris Witjens werden zesde. Coach Saponjic won met de mannen op de slotdag alleen van Aristos. Vooral de 20-7 oorwassing door stadgenoot Hercules gaf te denken. ,,In de competitie gaat het gebeuren. Dan laten we onze ware kracht zien,” aldus de altijd positieve Saponjic. Het ontbreken van opbouwer Wessel Coster, die nog een maand moet revalideren, en doelman René de Knegt mocht als excuus worden aangevoerd.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

DANK ORGANISATIE OOIEVAARSCUP