Handbalvereniging Hellas

Scheidsrechters

Scheidsrechter

Bij Hellas zorgen we ervoor dat iedereen die het wil, kan handballen. Naast de spelers hebben we daarvoor coaches, trainers, begeleiders maar ook scheidsrechters nodig. De scheidsrechterscommissie zorgt ervoor dat we beschikken over kwalitatief sterke en kwantitatief enthousiaste scheidsrechters voor alle niveau’s. Zonder scheidsrechters, kan er immers niet gehandbald worden.

Wil je gaan fluiten bij of voor Hellas?

Zoals aangegeven is het van groot belang dat Hellas over voldoende gekwalificeerde scheidsrechters beschikt. Naast het feit dat het van belang is om teams in de wedstrijdsport in te mogen zetten is het vooral heel leuk en leerzaam om te doen. Tegelijkertijd ben je ook het visitekaartje voor de vereniging.

Dus als je van verantwoordelijkheid houdt, omgaan met (jeugd)teams, en graag onderdeel bent van het handbalspel, geef je dan op bij de scheidsrechterscommissie of vraag nadere info via scheidsrechters@hvhellas.nl.

Natuurlijk is het ook wat dit betreft zo dat veel handen licht werk maken en een kleine moeite, groot plezier!

Verschillende niveaus

De Breedtesport en jeugdwedstrijden worden gefloten door onze eigen JeugdScheidsrechters (JS) of VerenigingsBondsScheidsrechters (VBS). De indeling van deze scheidsrechters wordt gedaan door de scheidsrechterscoördinator van Hellas.

De wedstrijdsport wordt gefloten door BondsScheidsrechters (BS). De indeling van deze scheidsrechters vindt plaats door het NHV.

Voor elk team dat in de wedstrijdsport (= Beneliga, Jeugddivisies, Hoofd- en Topklasses) is ingedeeld, moeten de verenigingen een opgeleide BondsScheidsrechter (BS) leveren. Dit is een verplichting voor alle verenigingen in Nederland.

Hoe is de opleiding en nascholing geregeld?

Spelleiders
Deze worden ingezet voor onze jongste handballertjes (F-jes). Deze kinderen worden voornamelijk begeleiden tijdens hun wedstrijdjes. Hiervoor zetten we Jeugdscheidsrechters of ouders in. De ouders krijgen binnen 1 dagdeel de benodigde info en worden zo meer betrokken bij de vereniging.

Jeugdscheidsrechters:
Dit zijn hanballers uit de heren en dames B-Jeugd. Zij worden door Hellas zelf opgeleid d.m.v. 3 theorie sessies, gevolgd door 1 paktijk examen. Als de JS opleidingen met goed gevolg is afgerond, krijgen de deelnemers hiervoor een officieel NHV certificaat. Alle (jeugd) scheidsrechters krijgen een eigen fluit, gele en rode kaart en een volledig Tenue in bruikleen.

Vanaf het behalen van het certificaat, worden deze JS ingezet om de jongste jeugd te fluiten (F t/m D en jongste C). Deze vaak jonge JS-ers worden in ieder geval het 1e seizoen begeleid door een van onze praktijkbegeleiders.

VerenigingsBondsScheidsrechters:
De VBS volgen dezelfde opleiding als de JS. Na het afronden van de opleiding worden deze VBS door de scheidsrechterscoordinator ingedeeld op alle Breedtesport en jeugdwedstrijden bij Hellas

BondsScheidsrechters:
Iedereen die het wil kan een BS opleiding krijgen vanuit het NHV. Bij die opleiding is er een keuze om als solist te gaan fluiten of samen met een partner als koppel. Hiervoor wordt een vervolgopleiding aangeboden door het NHV.

Wat wordt er georganiseerd voor de scheidsrechters binnen Hellas?

Elk seizoen worden er trainingen georganiseerd, voor de verschillende categorieën.

Naast deze trainingen, zorgen we ervoor dat er iemand namens Hellas naar de jaarlijkse informatie avond van het NHV gaat. Als er tijdens het jaar relevante ontwikkelingen zijn, geeft de scheidsrechter coördinator deze informatie vanuit het NHV door aan onze scheidsrechters.

Kader en aansturing

Hellas beschikt over een scheidsrechterscommissie die zorg draagt voor de voorlichting, opleiding, begeleiding  en indeling, van alle scheidsrechters.

Het doel van de scheidsrechters commissie is:

Een gezond scheidsrechtersklimaat binnen  Hellas creëren. Dat betekent een voldoende grote poule aan scheidsrechters die kunnen fluiten op bondsniveau, verenigingsniveau en spelleidersniveau.

Om dit te bereiken zijn alle taken en verantwoordelijkheden van deze commissie, opgenomen in het Hellas Management Handboek

De scheidsrechters commissie binnen Hellas bestaat uit:

• Vacature (voorzitter)
  • Martin Potma (bestuurslid)
  • Liam Yung (coördinator)

Wil je iets doen voor je vereniging door bijvoorbeeld te fluiten bij verenigings wedstrijden of wil je meer weten over de scheidsrechters? Stuur dan een email aan: scheidsrechters@hvhellas.nl