Gretig Hellas slaat aanval nerveus Hercules af

Den Haag – Op overtuigende wijze hebben de handbalsters van Hellas de aanval op de hegemonie in Den Haag afgeslagen. Met 26-17 klopten zij het gepromoveerde Hercules.

De twee rivalen stonden voor het eerst tegenover elkaar. Bij de mannen zorgt de derby al jaren voor een spetterende clash. Bij de vrouwen was daar zaterdag geen sprake van. Hellas was veel te sterk en legde vooral in de eerste helft (rust 13-5) de basis voor de ruime overwinning. Trainer Nico Stet was in het verleden succesvol met de Hellasvrouwen die hij naar de landstitel loodste. Dit seizoen is hij teruggehaald om de traditierijke club naar een hoger niveau te tillen. ,,Dat gaat veel tijd kosten, maar we zijn op de goede weg. Ik zoek nog naar de balans in het team, waardoor het spel constanter wordt”, aldus de tevreden coach.

aj-sport-hellas-hercules
Paulien Barendrecht was met haar schoten in de kruising sterk op dreef voor Hellas.

De thuisclub speelde fris en vrolijk met veel dreiging op de vijandelijke verdediging. In de één-op-één duels was Hellas de betere ploeg. Met de makkelijk scorende Paulien Barendrecht (zeven doelpunten) als uitblinkster. Zij kogelde vooral in het eerste half uur de ballen loepzuiver in de kruising. Binnen zeven minuten was het al 6-0 en na een kwartier 8-1. Die overrompeling door Hellas kwam Hercules niet meer te boven.

Ook Jessica van Gaalen liet zien over een gevaarlijk schot te beschikken. Als zij nog meer voor haar eigen kansen durft te gaan, heeft coach Stet er nog een lange en sterke schutter bij. ,,Ik heb een tijd niet kunnen spelen vanwege een blessure. Toch ging het wel lekker. Ik ben blij dat ik er weer bij ben”, glunderde de destijds van Quintus overgekomen Van Gaalen.

Een hoofdrol was er verder weggelegd voor keepster Charlotte van Hesse. Zij stopte drie strafworpen en nog een serie andere vrije kansen. Ook Michelle Favre maakte met haar beweeglijke spel veel indruk. Ze was met haar passeeracties de vijandelijke verdedigsters herhaaldelijk te snel af. Ook in het gevecht om de bal was zij lekker fel en vaak ongrijpbaar.

Bij debutant Hercules verliepen de acties veel stroever. Coach Wesley Hage teleurgesteld: ,,Mijn meiden stonden stijf van de zenuwen. Zo’n eerste wedstrijd op dit niveau is vreselijk wennen. De tweede helft ging het al beter. Toen bleven we in het spoor van Hellas.” Topscoorster Jennifer de Vreede (zeven doelpunten) zat na afloop stuk. ,,Waardeloos gespeeld. Ja, ik ook. Het liep niet en wij hadden ook veel moeite om met hars te spelen. We hebben er drie weken mee getraind, maar dat blijft toch lastig.”

Stephanie Vane speelde goed in de verdediging, maar kreeg aan de cirkel nauwelijks bruikbare ballen. ,,Om moedeloos van te worden. Maar het was een leerzame ervaring. Op naar de volgende wedstrijd”, aldus de montere Vane.

Doelpunten Hellas: Paulien Barendrecht (7), Michelle Favre (6), Jennifer van der Lans (3), Lindsay Pronk (2), Paula Berest (2), Jessica van Gaalen (2), Larissa Wouters, Lisette Moelker Jolanda Boks en Lucija Pavkovic.

Hercules:    Jennifer de Vreede (7), Rianne Meeuwisse (4), Anna Hoogmoed (2), Milou van Ree (2), Wendy van Leent en Linsey van der Ven.

Scheidsrechters (****): Het was een genoegen het voormalige internationale  topkoppel Carla van Dijk en Yvonne Wijtenburg bij deze derby weer eens aan het werk te zien. Als in hun gloriedagen floten zij de Haagse strijd soeverein. Alles zagen zij, alles beoordeelden zij perfect, geen wanklank, vol overtuiging. Ze zijn zo inzetbaar op het hoogste niveau!

AD SPORT DEN HAAG/PETER LOTMAN

Stunt Hellas: volle winst uit Limburg