KERSTRAPPORT TOPCLUBS: TE WISSELVALLIG

GEMENGDE GEVOELENS BIJ HANDBALCOACHES IN REGIO

Den Haag – De topploegen in de ere- en eerste divisie handbal sluiten het jaar af met gemengde gevoelens. Voor de ene club vallen de prestaties tot nu toe mee. Andere teams hadden op betere resultaten gerekend. Deze krant vroeg de verantwoordelijke hoofdtrainers naar hun ervaringen in de eerste helft van het seizoen en naar de verwachtingen voor de rest van de competitie.

ALEX CURESCU

Club: Vrouwen Quintus Kwintsheul

Stand nu: 4e plaats eredivisie

,,Ik ben niet tevreden over het verloop tot nu toe. Had meer verwacht van het mentale aspect van de ploeg. Het is heel wisselvallig geweest. Door de brede selectie winnen we van de lagere teams, maar tegen de topploegen hadden we geen kans. Door de EC was het heel zwaar. Veel blessures en de groep wist daar niet goed mee om te gaan. Dat is me tegengevallen. Er moet veel veranderen als we nog een rol van betekenis willen spelen om de titel. Ik schat een derde plaats als maximaal haalbaar.”

Cijfer: 6

ERIK VAN DER WEL

Club: Vrouwen Hellas Den Haag

Stand nu: 5e eredivisie

,,De competitie verloopt zoals ik verwachtte. We hebben de punten gehaald waar dat nodig was. Vijf ploegen vormen de top: Dalfsen, VOC, Quintus, SEW en wij. Van de andere teams moeten wij met vechtlust en concentratie winnen. We hebben door blessures een smalle basis. Voordeel is dat iedereen veel speelminuten maakt. Valkuil is dat we goed zicht houden op de belastbaarheid. In het verdere verloop zullen twee belangrijke speelsters weer aansluiten. Dan kunnen we ook tegen de toppers punten pakken.”

Cijfer: 7.5

EELCO OVERKLEEFT

Club: Mannen Quintus Kwintsheul

Stand nu: 3e  eredivisie

,,Over de ontwikkeling van de ploeg ben ik erg tevreden. We hebben als een hecht collectief gefunctioneerd. Door onze wilskracht hebben we wedstrijden gedomineerd. Een aantal jongens is beter in vorm dan vorig seizoen en de nieuwe krachten hebben voor een sterke impuls gezorgd. We moeten samen hard werken om een constant niveau te bereiken. We zijn nog te wisselvallig en hebben vooral slechte uitwedstrijden gespeeld. Voor de play-offs moeten we nog een paar partijen winnen van directe concurrenten. Ik verwacht dat we ons plaatsen voor de kampioenspoule.”

Cijfer: 7

MENNO DE KLERK

Club: Mannen Hercules Den Haag

Stand nu: 10e eredivisie

,, De verwachtingen waren bij ons als debutant hoog gespannen, maar ondanks alle waarschuwingen hebben de spelers het niveauverschil tussen eerste- en eredivisie onderschat. Vooral het instellen op je tegenstander was onder de maat. Puur prestatief gezien, ben ik dus niet tevreden. Maar ondanks de klappen die we hebben gekregen, is de sfeer in de ploeg optimaal gebleven. Daar heb ik groot respect voor. De nacompetitie is het podium waarop we onze eredivisieplaats moeten verdienen.”

Cijfer: 6

WILL PLUGGE

Club: Vrouwen Westlandia Naaldwijk

Stand nu: 8e eerste divisie

,, De competitie verloopt volgens plan. Als gepromoveerde club moeten we in tegenstelling tot vorig seizoen elke wedstrijd aan de bak. Ik ben tevreden over de resultaten en de ploeg wordt steeds meer volwassen. De tweede helft van de competitie moeten we vooral een wedstrijd leren controleren en op die manier zien uit te spelen. Tactisch moeten we de tegenstander meer onze wil opleggen. Met een beetje geluk kunnen we de nacompetitie halen. Zou een geweldige prestatie zijn.”

Cijfer: 7+

NICO STET

Club: Mannen Hellas Den Haag

Stand nu: 3e eerste divisie

,, Ik ben niet tevreden over het verloop tot nu toe. In de belangrijke wedstrijden kunnen wij niet omgaan met de druk. Dat bleek vorig jaar al in de eredivisie. Ook fysiek komen wij tekort. De jongens trainen hard en veel. Daar valt niets op aan te merken. De ploeg is te jong en te onervaren. Dat maakt ze kwetsbaar. Er zou een betere balans tussen jong en oud moeten zijn. Er is veel talent, dus de toekomst ziet er goed uit voor Hellas. Ik verwacht toch dat wij promoveren.”

Cijfer: 7

JORIS WITJENS

Club: Mannen DIOS Den Hoorn

Stand nu: 5e eerste divisie

,, Het seizoen bezorgt mij tot nu toe gemengde gevoelens. In sociaal opzicht heb ik het geweldig naar mijn zin. Het is een echte vereniging met een hecht clubgevoel. Prestatief merk ik dat de cultuurschok nog altijd groot voor me is. Ik wist dat van tevoren, maar zaken worden soms toch anders ingevuld door de spelers dan afgesproken. Dat heeft een storende invloed op de prestaties. We staan op de plek waar we horen. We krijgen nog een zware tweede helft met moeilijke uitwedstrijden. Die vijfde plaats willen we echter vasthouden.”

Cijfer: 7-

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/Peter Lotman

En ook Aron Ortega gefeliciteerd!
Wedstrijd in de Duitse Bundesliga bekijken? Nu is je kans!