HET DUEL VAN DE WAARHEID

HELLAS EN HERCULES STRIJDEN OM ÉÉN PLAATS IN DE EREDIVISIE

Den Haag – Voor de handballiefhebbers in de Haagse regio is er voor volgend seizoen één geruststelling. De residentie is bij de mannen in elk geval op het hoogste niveau vertegenwoordigd. Hellas en Hercules strijden in een tweeluik om één plaats in de eredivisie. Deze krant maakte in samenspraak met de trainers Nico Stet (Hellas) en Menno de Klerk (Hercules) een analyse op basis van zes themas.

ERVARING

Hercules heeft dankzij een jaar eredivisie meer ervaring opgedaan. Het heeft zwaardere wedstrijden gespeeld en heeft meer onder druk gestaan. Voor Hellas ging het in de eerste divisie veel te makkelijk. De tegenstand was in de meeste partijen te gering. Dat kan nu het er op aankomt in het nadeel werken. Hellas heeft geen ervaren individuele speler, zoals de broers Ricco en Nick Masmeijer en Jorik Lommen bij de opponent. Voordeel dus voor Hercules.

TACTIEK/TECHNIEK

Hellas staat vanuit de traditie bekend om het technisch en tactisch sterk verzorgde spel. Al in de jeugdopleiding wordt er veel aandacht aan besteed door ervaren trainers. In de rijke historie heeft Hellas ook op eredivisieniveau daar veel profijt van getrokken. Ook Hercules kent een goede jeugdopleiding, maar dat leidde tot aan dit seizoen nog nooit tot een optreden in de eredivisie. Winstpunt voor Hellas.

WEDSTRIJDRITME

Hercules is vijf weken niet in actie geweest in competitieverband. De laatste partij in de degradatiepoule eindigde op 20 april. Hellas speelde vorige week zijn laatste wedstrijd in de nacompetitie om het algeheel periodekampioenschap. De ploeg zit in een flow met uitsluitend overwinningen. Dat geeft veel vertrouwen en werkt door op het mentale vlak. Voordeel voor Hellas dus.

MENTALE DRUK

Geen sterk punt van Hellas. Zelfs in duels dat zij op papier sterker waren sloeg de nervositeit genadeloos toe. Geen speler die de ploeg dan op sleeptouw kan nemen. De druk van het promoveren ligt bij Hellas hoog. Hercules gaat daar ogenschijnlijk meer ontspannen mee om. Kan terugvallen op routiniers. Winstpunt Hercules.

AANVAL

Hellas heeft een gevaarlijke snelle tegenaanval. De break is sterk, maar ook de tweede en derde fase zijn een geducht wapen. Als de opbouwrij eenmaal staat, is de dreiging minder. Een sterke cirkelloper, Samir Benghanem, die soms te weinig wordt vrijgespeeld. Bij Hercules is aanvallend veel afhankelijk van de beweeglijke en onverwacht schietende Nick Masmeijer. Als hij de ruimte krijgt, is hij moeilijk af te stoppen. De fitheid van schutter Jorik Lommen is mede bepalend. Beide ploegen aanvallend in evenwicht.

VERDEDIGING

De verdediging van Hercules is in de eredivisie gewend onder druk te staan. De ploeg staat niet bekend om het doortastende en stevige ingrijpen. De dekking van Hellas was de laatste maanden vrijwel niet te passeren. Maar dat was op een niveau lager. De Hellenen beschikken met Bart Ravensbergen over een topkeeper. Hij zal een groot obstakel vormen voor de schutters van Hercules. Voordeel voor Hellas.

CONCLUSIE

Op basis van voornoemde aspecten lijkt Hellas licht in het voordeel te zijn. Maar zoals iedere sporter weet, zegt dat niet alles in dergelijke cruciale wedstrijden. Ook andere factoren, zoals thuisvoordeel, scheidsrechters, geluk, mentale weerbaarheid en veerkracht, kunnen van doorslaggevende betekenis zijn.

HELLAS EERST THUIS

Hellas als algeheel periodekampioen eerste divisie en Hercules als nummer negen van de eredivisie spelen in een uit- en thuiswedstrijd tegen elkaar voor een plaats in de eredivisie. Hellas speelt zaterdag (20.30 uur, Laan van Poot) eerst thuis. Een week later is in sporthal Boswijk (20.00 uur) de terugwedstrijd. Bij gelijk eindigen is het doelsaldo beslissend, waarbij de zogenaamde Europacupregel wordt gehanteerd; uit gescoorde doelpunten zijn dan doorslaggevend.

Ook de scheidsrechterscommissie heeft de zwaarte van de strijd hoog ingeschat en de  beste arbiters van Nederland, de internationals Peter Bol en Ed van Eck, voor het duel aangewezen.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

RAVENSBERGEN KIEST VOOR BEVO