VERLOREN PUNT VOOR HELLAS

QUINTUS KOMT GOED WEG MET GELIJKSPEL IN HANDBALDERBY

Den Haag – Het cliché over derby’s werd weer eens bewaarheid. Ze zijn niet te voorspellen en de stand op de ranglijst telt niet. De vrouwen van Quintus, die in topvorm verkeerden, en van Hellas, die in een diep dal zaten, lieten met de 23-23 puntendeling zien dat voor zo’n derby andere wetten gelden.

Met dat resultaat kwam Quintus nog goed weg ook. De Haagse opponent beschikte vrijwel de hele partij over een voorsprong. De werklust was formidabel en dat is de laatste weken wel eens anders geweest. De ploeg van trainer/coach Fred Michielsen zakte na een sterke seizoensstart zelfs weg naar de grauwe middenmoot. Tegen aartsrivaal Quintus kon het blazoen weer een tikje worden opgepoetst.

Michielsen wist de reden van de wederopstanding wel te verklaren. ,,We hebben vrijdag met zijn allen bij elkaar gezeten en een aantal zaken op een rijtje gezet. Dat gesprek heeft verhelderend gewerkt. Iedereen was er van doordrongen dat het anders moest. Vooral aan de beleving schortte het. Die was nu optimaal. Het was twee honderd procent beter dan vorige week.”

Shantella Smid, die bij Hellas vooral in de spannende slotfase van doorslaggevende betekenis was, had nog een andere duidelijke reden. ,,Van Quintus verliezen, wil je natuurlijk nooit. Dan is de motivatie altijd aanwezig. We hadden iets goed te maken.”

SPANNING

De confrontatie tussen de beide handbalgrootmachten uit de regio moest het vooral hebben van de spanning. Die was er ook in ruime mate door het grillige scoreverloop. Technisch gezien, was het een van de mindere edities. Veel balverlies en onnauwkeurige schoten zorgden ervoor dat de echte liefhebber minder aan zijn trekken kwam.

De opening was nog voor Quintus, dat door Tess van Buren en Roos Lockhorst op 0-2 kwam. Daarmee had de Westlandse ploeg voorlopig alle kruit verschoten. Binnen tien minuten was die achterstand in een hoog tempo door de thuisclub omgebogen naar een 8-3 voorsprong. Vooral de twee treffers van Denise Maquelin vanaf de cirkel waren juweeltjes.

In die fase, en ook verderop in de partij, maakte Withley van der Poll in het Hellasdoel een sterke indruk. Bij 10-4 wreven de supporters van beide teams zich eens even in de ogen. Was dit echt het Hellas dat de voorbije weken zo slap acteerde? En waar was die indrukwekkende vorm van Quintus van de laatste tijd? In de slotfase van de eerste helft maakte de Heulse club even die reputatie waar. Coach Curescu verrichtte wat omzettingen in zijn ploeg en bij de rust waren de juiste verhoudingen bij 13-12 weer enigszins hersteld.

Na het wisselsignaal van de arbiters Jonker en Tanasescu, die onvoldoende tegen de derbysfeer bestand waren, pakte Hellas opnieuw het initiatief: 15-12. Rianne Zonneveld en Cynthia Grift (2x) zorgden voor 15-15 en daarna werd het toch weer een echte wedstrijd. Bij 20-20, met nog zes minuten op de klok, viel er geen winnaar te voorspellen. Op dat moment brak de fase aan waarin Shantella Smid een hoofdrol vervulde. Na twee weken ziekte passeerde juist zij met drie listige stuitballetjes keepster Helen van Beurden. Met 23-21 leek de buit binnen, maar Marinda van Cappelle en Daisy Hage bezorgden Quintus op de valreep het gestolen punt.

Doelpunten Hellas: Shantella Smid (6), Celine Michielsen (4), Lisanne van Vliet (4), Denise Maquelin (3), Angelique van Duijvenbode (2), Dunja Zornic, Talisa Groen, Esmee Dekker en Lisette Moelker.

Quintus: Daisy Hage (5), Cynthia Grift (4), Rianne Zonneveld (3), Britt van Steekelenburg (3), Roos Lockhorst (3), Anouk Zwinkels (2), Marinda van Cappelle (2) en Tess van Buren.

KOSTBARE TIME-OUT

Coach Alex Curescu van de handbalsters van Quintus kon zich in de slotfase van de derby tegen Hellas bij 23-23 wel voor zijn kop slaan. Met nog dertig seconden op de klok vroeg hij een time-out aan. Precies op het moment dat hij daarvoor de groene kaart op tafel legde en de tijdwaarnemer affloot, kwam Rianne Zonneveld vrij aan de cirkel. Weg kans, weg mogelijkheid op de zege. Curescu verontschuldigde zich naar speelsters en publiek. Hij kon er na afloop nog wel hartelijk om lachen. Maar toch: ,,Heel lullig. Dit zal me blijven achtervolgen.”

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***) : Vooral door het spannende scoreverloop in de tweede helft was de derby het aankijken zeker waard. Voldoende goede acties om de handen van de toeschouwers op elkaar te krijgen. De derby’s zijn trouwens altijd een belevenis door de spanning die er op staat. De beide rivalen knokten met veel inzet en dat maakte de technische fouten gedeeltelijk goed. Vooral de beleving bij Hellas was bewonderenswaardig.

Scheidsrechters (**): De arbiters Eric Jonker en Adrian Tanasescu hadden niet de juiste feeling voor deze tweestrijd. Bij een derby is het ook belangrijk dat je de emoties aanvoelt bij speelsters en coaches. Dat inlevingsgevoel ontbrak. Het is ook niet verstandig een koppel, dat sinds kort samen fluit al in te zetten op een derby. Daar komen andere kwaliteiten voor kijken. Een ervaren koppel weet de opkomende irritaties in de kiem te smoren. Dit duo, dat zeker mogelijkheden heeft, verergerde juist de onrustgevoelens bij beide partijen.

Beste Speelster: Bij Hellas was Shantella Smid beslissend met haar doelpunten in de tweede helft. Bij Quintus haalde niemand het niveau zoals in de partij tegen VOC. Het vroegtijdig uitvallen van Roos Lockhorst met een beenblessure was pech voor Quintus. Zij was juist zo goed op schot.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/Peter Lotman

GEHAVEND HELLAS FORS ONDERUIT