AFSCHEID MET EEN TRAAN

JEUGDIG HELLAS KOMT FYSIEK TE KORT VOOR EREDIVISIE

Rotterdam – Het doek is uiteindelijk dan toch gevallen voor de handballers van Hellas. Lang werd nog gehoopt, dat de talentrijke formatie van trainer/coach Nico Stet het zou redden in de eredivisie. Maar de 24-20 nederlaag tegen HARO bezegelde het lot van de Hellenen. Stet: ,,We waren er nog niet rijp voor.

Groot was de verslagenheid na afloop van het cruciale duel in Rotterdam. En eigenlijk had ook iedereen in handballend Nederland het Hellas wel gegund om op het hoogste niveau actief te blijven. De club viert deze week het 85-jarig bestaan, kent een rijke historie en staat landelijk bekend om de gedegen jeugdopleiding. ,,Maar,” realiseerde ook oefenmeester Stet zich, “daar wordt natuurlijk geen rekening mee gehouden door de tegenstander. Ook HARO vocht voor lijfsbehoud en dan gelden andere wetten. Het was duidelijk het duel tussen de jongens en de mannen. Wij komen fysiek en dus ook mentaal tekort in dit soort wedstrijden. Technisch en tactisch zit het allemaal wel goed, maar op de beslissende momenten missen we de vechtersmentaliteit. Dan komt er meer om de hoek kijken dan alleen maar mooi handballen.”

De ervaren Stet keerde vorig seizoen terug bij de Hellenen en loodste de ploeg na de degradatie in één keer terug de eredivisie in. ,,Nu blijkt dat we nog niet zo ver waren. Er zit veel talent in de ploeg, maar die gasten zijn eigenlijk gewoon in het diepe gegooid. Dat heb ik toen ook gezegd. Maar we wilden het toch proberen in de eredivisie. Het ging allemaal veel te snel. De routiniers waren gestopt en de jonkies waren nog niet opgewassen tegen het geweld op het hoogste niveau.”

Hellas heeft in al die jaren van het tophandbal bij zowel de mannen als de vrouwen zoveel meegemaakt, dat het niet in paniek raakt van zo’n degradatie. Stet: ,,We zijn zwaar teleurgesteld, dat natuurlijk wel. Maar er heerste ook een soort berusting. We wisten dat dit kon gebeuren. Voor die gasten is het ook een flinke domper, maar ook die realiseren zich dat we er met z’n allen alles aan hebben gedaan. Als het dan niet lukt, kun je elkaar niks verwijten.”

Volgens Stet blijft de huidige ploeg in tact en dat betekent dat Hellas volgend seizoen ongetwijfeld opnieuw met vlag en wimpel de titel zal pakken in de eerste divisie. ,,We blijven dus doorbouwen met deze jonge, talentvolle ploeg. Daarom heb ik ook vroegtijdig laten weten, dat ik doorga. Ik heb veel vertrouwen in die gasten. Sta volledig achter ze. Het is nu even slikken en de klap verwerken. Daarna gaan we er weer met volle energie tegenaan.”

Tegen HARO pakte Hellas aanvankelijk knap een voorsprong van vier doelpunten. Tweemaal balverlies in overtal deed de wedstrijd echter kantelen in Rotterdams voordeel. Ondanks voortreffelijk keeperswerk van Bart Ravensbergen en Stefan Stapper konden de Hellenen vervolgens geen voorsprong meer bemachtigen. Vooral het ontbreken van schotkracht vanuit de tweede lijn brak de ploeg op. In de hectische en onvriendelijke slotfase, met veel tijdstraffen en rode kaarten, toonde HARO zich de meest volwassen ploeg.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

HELLAS RICHT BLIK OP BEKER