‘ALLES VOOR HET RESULTAAT’

EXPLOSIEVE COACHES CURESCU EN WITJENS TEGENOVER ELKAAR IN DERBY

PETER LOTMAN

Den Haag – Vrienden zullen ze nooit worden. Alex Curescu, trainer/coach van Virto/Quintus, en Joris Witjens, oefenmeester van Hellas. En zeker niet met zaterdag de altijd beladen derby in het vooruitzicht. Samen op de foto, omdat het moet. Maar verder is de rivaliteit groot aan de vooravond van de jaarlijkse clash. Een confrontatie met vijf vragen.

WAAROM WINT JOUW TEAM?

Curescu (36 jaar, bezig aan derde seizoen): ,,Wij hebben de beste ploeg. Collectief sterker en een geweldige wedstrijdinstelling. Onze kracht is hard werken en niet opgeven. Wij zijn niet afhankelijk van één speelster zoals Hellas. Wij spelen thuis en het is niet makkelijk winnen in de Hel van de Heul.”

Witjens (34 jaar, eerste seizoen): ,,Wij zijn technisch beter en beschikken over meer snelheid. Hebben een duidelijke visie hoe we willen handballen. Daar sleutelen we ook steeds aan. Dat is de kracht van Hellas. Wij hebben geen speelsters van buiten gehaald. Het is een echt Hellasteam.”

WAT IS DE KRACHT VAN JE TEGENSTANDER?

Curescu: ,,Hellas heeft technisch vaardige speelsters. Jong ook en snel in de tegenaanval. En ze hebben Talisa Groen, een goede spelbepaalster die de ploeg op sleeptouw kan nemen. Maar dat is ook hun zwakte; te afhankelijk van haar.”

Witjens: ,,Quintus heeft een winnaarsmentaliteit. Geven nooit op en gaan tot het gaatje. Veel ervaring in de ploeg, zeker nu Marieke van der Wal terug is. Ook beschikken ze over veel fysieke kracht. We hebben ze goed geanalyseerd, dus het strijdplan ligt klaar.”

WAT ZIJN JOUW KNELPUNTEN?

Curescu: ,,Het grote probleem is dat we een aantal belangrijke speelsters zijn kwijtgeraakt. Jantine Zwinkels, Tess van Buren, Helen van Beurden, Larissa van Dorst en Britt van Steekelenburg. Bovendien raakten Cynthia Grift en Marinda van Capelle geblesseerd. Dat vang je niet zo maar even op. We moesten rond de vaste kern opnieuw bouwen en dat gaat langzamer dan verwacht.”

Witjens: ,,Wij hadden hetzelfde probleem. Het vertrek van Celine Michielsen, Fenne Rijks, Lisette Moelker,  Esmee Dekker en Withley van der Poll. Ook wij moesten de boel omgooien. Vooral in de hoeken en aan de cirkel moesten we jonge speelsters inpassen. Die moeten nog groeien. Het boeken van progressie kost tijd.”

HOE ZIE JE JEZELF ALS COACH?

Curescu: ,,Explosief en fel in mijn reacties. Dat zit in mijn karakter. Ik heb een bloedhekel aan verliezen. Ik ga soms ver in het oppeppen van mijn ploeg. Misschien te ver, maar alles voor het resultaat. Ik eis ook discipline en verwacht dat speelsters zich houden aan de  afspraken. In Roemenië, waar ik vandaan kom, is dat gebruikelijk. Aan het vrijblijvende in Nederland moet ik nog steeds wennen.”

Witjens: ,,Ik ben bezeten van handbal. Ben heel betrokken bij het team dat ik train en coach. Maar kan ook relativeren. Eis geen dingen van mijn speelsters, die ze niet kunnen. Het zijn jonge talenten en daar moet ik geduldig mee omgaan. Die bevlogenheid vreet energie. Ik wil er altijd vol voor gaan, al ben ik inmiddels wel wat rustiger geworden.”

DOELSTELLING DIT SEIZOEN?

Curescu: ,,Wij gaan voor de top vier. Een Europa Cupplaats dus.

Witjens: ,,Laten we het bescheiden houden en mikken op een plek bij de bovenste zes.

QUINTUS STATISTISCH IN HET VOORDEEL

Statistisch gezien is Quintus zaterdag in het voordeel tegen Hellas. De afgelopen twee jaar troffen beide rivalen elkaar in de competitie vier keer en in de play-offs tweemaal (vorig seizoen belandde Hellas in de degradatiepoule).

Vijf keer won Quintus (26-22; 23-31; 30-24; 13-20; 25-17) en één keer een gelijkspel (23-23).

Dit seizoen hebben beide teams na vijf wedstrijden zes punten. Ook het doelsaldo is met +4 in evenwicht: Hellas 146-142 en Quintus 133-129.

Het duel begint zaterdag om 19.00 uur in de Van der Voorthal in Kwinstheul.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/Peter Lotman

Uitnodiging om gratis naar Hijs Hokij te gaan!
ZWAK HELLAS IS INSPIRATIELOOS