BLESSURES TARTEN HELLAS

HAAGSE HANDBALSTERS TOCH KNAP OP DE VIERDE PLAATS

Den Haag – De handbalsters van Hellas zijn na twee nederlagen de goede weg weer ingeslagen. In de sporthal aan de Laan van Poot klopte de formatie van interim-trainer Fred Michielsen Fortissimo eenvoudig met 29-15. De zege op zich was niet zo verwonderlijk tegen de hekkensluiter van de eredivisie. Het vertoonde spel stemde tot meer tevredenheid.

Michielsen kreeg in zijn nieuwe rol direct te maken met extra blessures. Hellas heeft het dit seizoen niet makkelijk met veel gekwetste speelsters. Al geruime tijd zijn bepalende krachten als Celine Michielsen, Jolanda Boks en Lisette Moelker niet van de partij. In de aanloop naar het duel met de opponent uit Cothen kwamen daar Denise Maquelin (schouderproblemen) en Melisa Osmanagic (gebroken elleboog) nog eens bij. Bovendien mag het jeugdig talent Shantella Smid maar twee keer vijftien minuten per wedstrijd worden ingezet.

,,De voorbereiding was dus erg moeizaam,” aldus Michielsen, die vanwege de sneeuwval ook nog eens trainingen moest annuleren. ,,Ook was niet zeker of Kelly de Vette, die last had van haar enkel, mee kon doen. En Lisanne van Vliet had de hele week griep gehad. Geen optimale aanloop naar een wedstrijd. Ik moest een beroep doen op een aantal jeugdspeelsters en die hebben het uitstekend gedaan.”

Van Vliet: ,,Ik was heftig ziek geweest, maar omdat er zo weinig fitte speelsters waren heb ik toch meegedaan. Ik had na afloop niks meer in mijn lijf, dus het moest uit mijn tenen komen. Maar alles in het belang van de ploeg.”

Aanvankelijk ging het duel gelijk op. De thuisclub miste te veel vrije kansen en bij Fortissimo keepte de voormalig doelverdedigster van Hellas, Whitley van der Pol, een voortreffelijke wedstrijd. Bovendien had de Haagse verdediging weinig grip op de schotkracht van de linker- en rechteropbouw van de tegenpartij. Nadat coach Michielsen zijn dekking had aangepast, ging het direct een stuk beter. Hellas kon vaker de bal onderscheppen en met snelle tegenaanvallen de score uitbreiden. Ook keepster Sanne Leenders stopte in die fase een serie belangrijke ballen.

Door onzorgvuldig afronden van Hellas kon de ploeg van trainer/coach Arthur Langendijk tot aan de rust (14-8) nog enigszins in het spoor blijven. De tweede helft was eenzijdig, omdat Hellas de partij al vrij snel op slot gooide. Michielsen: ,,Daardoor kon ik Talisa Groen en Lisanne van Vliet rust geven en jeugdspeelsters inzetten. De gemiddelde leeftijd kwam op zeventien jaar. Dat is heel jong, maar die meiden hebben het prima gedaan.”

Hellas kan zich nu gaan richten op de wedstrijden in de kampioenspoule. Van Vliet: ,,De doelstelling, de play-offs, hebben we in elk geval gehaald. Als we vierde worden met dit incomplete team zou dat een geweldige prestatie zijn. We hopen dat een paar speelsters weer fit genoeg zijn om mee te doen. Dan kunnen we zeker voor verrassingen zorgen.”

Doelpunten Hellas: Ana Pavkovic (7), Talisa Groen (6), Lisanne van Vliet (5), Angelique van Duijvenbode (4), Michelle Favre (2), Kelly de Vette, Babette van Arum, Chantal Slegtenhorst, Tessa Tramper en Shantella Smid.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

HELLAS GEHAVEND NAAR DUEL MET SEW