BOEIENDE START HANDBAL DAGEN ONDANKS ‘VRIJDAGVERLOF’

Den Haag – De openingsavond van de Haagse Handbal Dagen leverde direct al voor volle tribunes een aantal boeiende wedstrijden op. De vrouwen van Hellas speelden een prima partij tegen het Franse Yutz en wonnen met 21-15. De mannen van Quintus benutten de kansen beter tegen WHC: 11-8. De klassieker tussen Hellas en Hercules eindigde in 11-9 voor de Hellenen die wat feller in de duels waren.

De beste typering voor de eerste avond was: VVV, het Vrijdag Vedetten Verlof. De meeste trainers experimenteerden in de aanloop naar de competitie naar hartenlust en lieten belangrijke basisspelers op de bank om andere krachten aan het werk te kunnen zien. De nieuwe coach Maarten Roestenburg van Hercules: ,,Ik moet een aantal spelers beter leren kennen, dus geef ik ze meer speeltijd. De basis heb ik ruwweg wel in mijn hoofd.” Hij hield Nick Masmeijer, Kevin Hooijman en René Jaspers bijvoorbeeld op de tribune.

Hellas had na de eerste helft (20 minuten) een 6-3 voorsprong. Door sterk spel van Marc de Vreede, de jeugdige Tom Scheepmaker en Daan Antonissen kwam Hercules terug tot 9-9. Het slotakkoord was voor de Hellenen, die in Wessel Coster de opvallendste speler kenden. Zondag zal hij verstek moeten laten gaan, omdat de allround sportman met HBS de belangrijke promotiewedstrijd cricket moet spelen. Een hoofdrol was weggelegd voor doelman Imre Obbens (Hercules) die vol in zijn gezicht werd geraakt, geen krimp gaf en vervolgens de strafworp ook nog stopte.

De vrouwen van Hellas speelden fris en vrolijk handbal tegen Yutz Handball Feminine. Het was nog wennen aan elkaar, maar er waren toch al aanvallen te bewonderen die over meerdere schijven liepen. Bovendien spatte de spelvreugde er onder de nieuwe trainer Joris Witjens vanaf. Spelbepaalster Talisa Groen, die tot opluchting van Hellas niet naar Leipzig vertrekt, was weer geweldig op dreef. Aanvallend uitblinkster door haar eigen acties en het afspelen naar de cirkel. Verdedigend vaak als eerste terug om de vijandelijke aanval onschadelijk te maken. Ook Angelique van Duijvenbode was op dreef.

Het naar de eerste divisie gepromoveerde WHC gaf Quintus goed partij, maar miste te veel kansen om het de Westlanders echt lastig te kunnen maken. Ook bij Quintus een aantal vaste krachten op de tribune: midopbouwer Luuk Obbens, Niels van Lier (enkelproblemen), Frank Meeuwisse (net vader geworden). De linkshandige Collin de Vette speelde sterk en stelde zich kandidaat voor het eerste team. Doelman Maarten-Jan de Koning van WHC keepte voorlopig zijn laatste wedstrijd. Hij vertrekt voor een jaar naar Australië.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Dank aan organisatie en vrijwilligers Ooievaarscup
JUBILEUM OOIEVAARSCUP