Clubtrouwe Ubbo Starrenburg gelooft in titel voor Hellas

Den Haag – Vorig seizoen lukte het niet. Nu moet het voor de handballers van Hellas gebeuren. Promotie naar de grensoverschrijdende BENE-League staat nummer één op het prioriteitenlijstje. Ubbo Starrenburg, topschutter bij de Hagenaars, gelooft erin. ,,We gaan voor de titel in de eredivisie.”

Starrenburg (26) begint aan zijn tiende seizoen in het eerste team van Hellas. Samen met zijn maatje Loek van Bergen en Henegouwen, ook al zo’n begenadigd handballer. ,,Mooie prestatie toch? Ik ben op mijn tiende jaar begonnen en altijd bij Hellas gebleven. Dat kon ook niet anders, want mijn vader Arjan was voorzitter. Ik had dus weinig keus. Weggaan deed je gewoon niet. Ook niet als andere clubs je vroegen”, zegt hij lachend.

De linkshandige schutter ontwikkelde zich tot een vaste waarde in de hoofdmacht van de Hellenen. Opspringend vanaf de rechteropbouw, strak schot, vaak precies in de kruising. Prettige speler ook, geen vervelende trucjes, geen poespas, geen gezeur. Flegmatiek is een bijpassende karaktertrek. In de meest positieve zin van het woord: gelijkmatig en onverstoorbaar kalm.

Starrenburg: ,,Ja, dat klopt wel. Zo ben ik in de krant wel eens genoemd en bij nader inzien is dat wel zo. Dat moet ik misschien nog wat verbeteren in de toekomst. Wat feller, fanatieker worden”, vindt de Hagenaar, die verkering heeft met Hellasspeelster Susan Barendrecht.

CORRECT

Verder is Starrenburg een makkelijk pratende jongen die de pers altijd correct te woord staat. ,,Ik ben wel in voor een praatje. Serieus op de momenten dat het moet, maar zeker niet altijd. Hou ook van lekker dollen. Daarom is ook de samenwerking met trainer Hans van Dijk top. Een mooie vent met een ernstige, maar gelukkig ook humoristische kant. Iemand die zich verdiept in de privésituatie van iedereen. Als spelers ergens mee zitten, kunnen ze dat met hem delen. Bovendien heeft hij een goede kijk op het spelletje.”

Ubbo Starrenburg werkt als office manager bij Easier Dental Care, een eigen bedrijf samen met zijn vader. ,,Soms is het puzzelen om het werken en trainen te combineren. We trainen zes keer per week zonder de compensatie die andere clubs wél kunnen bieden. Daarom vind ik het mooi, dat toch iedereen keihard traint. Het plezier in het spel en de sfeer zijn daarvoor doorslaggevend. Veel spelers kiezen voor een club waarmee ze zelfs in het tweede team eredivisie spelen en kunnen proeven aan de BENE-League met het eerste. Jammer, maar ik geef ze geen ongelijk. Wij kunnen daar niet tegenop bieden.”

CONCURRENT

Zaterdag treft Hellas aan de Laan van Poot direct al een sterke concurrent in het Limburgse BFC. ,,Goede ploeg met een paar routiniers erbij. Houten is de favoriet, zeker met de versterkingen die ze hebben gehaald. Ook Arnhem is niet kansloos, ondanks het vertrek van de broers Schoenaker. Tachos is zijn topspeler kwijt en ook E&O heeft veel moeten inleveren. Wij hebben Glenn Lefel van Haro Rotterdam erbij. Past goed in het team. Verder enkele jeugdspelers voor wie het nog wennen is, maar met veel potentie. Zaterdag kunnen we zien hoever we zijn op weg naar die titel.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Hellas laat zien hoe het moet
Wedstrijden komend weekend