Coach Giovanni Voskuil verlaat Hellas alweer na één seizoen

‘WAS EEN PIJNLIJK BESLUIT’

Den Haag – De handballers van Hellas zijn bezig aan het beste seizoen sinds jaren. Degradatie is deze competitie niet aan de orde. Toch scheiden de wegen van trainer Giovanni Voskuil en de Haagse eredivisieclub al na één jaar. ,,Een pijnlijk besluit.”

Voskuil smeedde een hecht team, dat veel spelplezier uitstraalt. Hij gaf zijn spelers meer vrijheid in hun handelen en ze mochten bij hem fouten maken. Daardoor nam het zelfvertrouwen zienderogen toe. Het was een jaar van wennen voor de Hellenen, maar óók voor Voskuil. Het was geen gemakkelijke periode. Er gingen ook zaken mis en, zoals altijd, krijgt de trainer dan de schuld. Maar Voskuil ging onverdroten door en bleef zijn principes trouw. Na dit seizoen houdt de samenwerking op. Het was kort, maar hevig.

Voskuil wil best vertellen waarom hij eerder stopt dan was gepland. Het siert hem, dat er geen onvertogen woord uit zijn mond komt over de club waar hij zo kortstondig werkzaam was. Een terugblik zonder wrok. ,,Ik draag met een gerust hart mijn taak over aan mijn opvolger Hans van Dijk.”

BENE-LEAGUE

Hellas wil naar de BENE-League. De trainingsintensiteit moet dan drastisch worden opgeschroefd. Voskuil: ,,Dit jaar kon ik al niet alle zes trainingen verzorgen. Dat was van tevoren bekend en is door de club en de spelers goed opgepakt. Toch heb ik gemerkt, dat het voor de groep en voor mij niet ideaal was. Ik moest elke avond rennen en vliegen om op tijd bij de training te zijn. Dat heeft grote invloed op mijn privéleven en op mijn eigen bedrijf. Ik wil er altijd 200% voor gaan en als dat niet lukt, stop ik.”

Binnen Hellas is dit jaar hard gewerkt om bij de mannensectie topsport te creëren. Voskuil: ,,Naar omstandigheden is er het maximale uitgehaald. Dat is een compliment aan de spelers en de staf om mij heen. Toen wij vorig jaar aan deze klus begonnen, was er het nodige te verbeteren. Hellas had stilgestaan en dat was ook binnen de selectie te merken. Het zelfvertrouwen ontbrak en het spel miste de dynamiek. We hebben met elkaar afgesproken een andere weg in te slaan.”

Ook op de achtergrond gebeurde het nodige. ,,We hebben positieve en capabele mensen laten meewerken aan nieuwe ontwikkelingen en aan een topsportplan. Het is te hopen, dat de rest binnen de club snel volgt. Ik denk dat de dreun die de vrouwenafdeling heeft gekregen, positief zal uitwerken op de mannenkant. Het kan niet duidelijker worden aangetoond, dat het binnen Hellas anders moet.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Activiteiten Paasweekend