Handbalvereniging Hellas

Corona Vragen en Antwoorden

Momenteel mag iedereen weer zonder restricties trainen. Er wordt zowel binnen als buiten getraind op onze sportvereniging.

Hoe gaat Hellas om met het Coronavirus?

Er mag weer ‘gewoon’ gehandbald worden! De competitie is weer van start en er is weer publiek welkom bij de wedstrijden!

De nieuwe regels:

Wat is er gezegd in de persconferentie?

– Competities kunnen van start
– Er is weer publiek toegestaan bij wedstrijden
– De kantine is weer geopend

Basisregels

• Blijf thuis met klachten

We hopen op jullie begrip en gaan er vanuit dat we met elkaar deze regels kunnen naleven.

Mocht je nog vragen hebben, neem dat gerust contact op met jouw trainer of mail naar hellas@handbal.nl

Veelgestelde vragen

Ja, de sportkantine en het terras zijn toegankelijk op vertoon van het coronatoegangsbewijs. In de sportkantine en op het terras gelden vaste zitplaatsen.

De openingstijden zijn van 05.00 uur tot 17.00 uur.

Voor een afhaalpunt binnen geldt een uitzondering op de CTB-plicht: op voorwaarde dat gebruik van een mondkapje verplicht is en het afhaalpunt goed is afgescheiden zijn zodat de CTB-plichtigen niet mengen met mensen die afhalen.

In zijn algemeenheid roepen wij op om het aantal rijouders tot maximaal 6 rij-ouders te beperken voor zover dat mogelijk is met inachtneming van de 1,5 meter afstandsregel.

Rijouders die jonge sporters vervoeren naar een wedstrijd van een uitspelend team of omdat de betrokken sportaccommodatie ver weg is gelegen van hun woonplaats zijn in dat geval functioneel aanwezig; zij hoeven in dat geval geen CTB te tonen en mogen langs de lijn of op de tribune plaatsnemen en/of (na vertoon van CTB) ook in de sportkantine.

Iedereen van 18 jaar en ouder houdt 1,5 meter afstand tot volwassenen en jongeren vanaf 13 jaar. Kinderen tot en met 12 jaar hoeven tot elkaar en tot volwassenen geen 1,5 meter afstand te houden. Jongeren van 13 tot en met 17 jaar hoeven geen 1,5 meter afstand te houden tot elkaar.

De 1,5 meter afstand houden is niet verplicht op locaties waar een coronatoegangsbewijs verplicht is. Per 28 november geldt die 1,5 meter afstandsregel wél in deze CTB-plichtige ruimtes. Bij verplaatsing in die ruimtes geldt dan bovendien de mondkapjesplicht.

De 1,5 m is eveneens niet verplicht als dit de sportbeoefening in de weg staat.

Bij verkoudheidsklachten (zoals loopneus, neusverkoudheid, niezen of keelpijn), of bekende hooikoortsklachten, dan mag hij of zij niet naar een sporttraining/-wedstrijd. Het kind moet ook thuisblijven als het bij iemand woont die koorts heeft of benauwd is.

Bij een positieve test zal de GGD inschatten of de rest van het team kan spelen. Alleen als de GGD adviseert dat het gehele team niet kan spelen wegens een besmetting of quarantaine maatregelen, worden wedstrijden uitgesteld. Anders dient er te worden gespeeld en zorgt het team er zelf voor dat het binnen de gestelde regels over voldoende spelers beschikt.

Over het algemeen verblijven sporters tijdens een wedstrijd of training niet meer dan 15 minuten binnen 1.5 meter van een andere persoon en ziet de GGD teamgenoten als ‘overige niet nauwe contacten’. Deze spelers mogen in dat geval blijven deelnemen aan wedstrijden maar moeten hun gezondheidssituatie goed in de gaten houden en thuisblijven zodra een van de door de overheid genoemde klachten optreedt.

Daarbij geldt: safety first, neem je verantwoordelijkheid! Als je dus weet dat iemand meer dan 15 minuten binnen 1,5 meter van de desbetreffende speler is geweest, dan geldt voor deze persoon het dringende advies in quarantaine te gaan voor de duur die de overheid voorschrijft.

Is vanuit de GGD het advies gekomen om de wedstrijd niet te spelen? Kijk hier voor het te volgen protocol.

Sporters vanaf 18 jaar moeten bij het betreden van een binnensportlocatie gecontroleerd worden op een CTB.

Sporters bij buitensportlocaties worden buiten niet gecontroleerd, maar moeten bij het betreden van een binnenruimte (zoals kleedkamer, toilet of bestuurskamer) wel een CTB tonen.  De CTB is ook vereist voor het betreden van de sportkantine en op het buitenterras.

Nee, vrijwilligers en mensen die functioneel aanwezig moeten zijn hoeven geen CTB te tonen. Denk hierbij aan trainers, coaches, leiders, onderhoudsprofessionals, alle vrijwilligers. Dit geldt niet voor ouders die meerijden naar uitwedstrijden, zij moeten op een binnen(sport)locatie wel een CTB tonen.

De anderhalve meter maatregel vervalt, buiten geen maximaal aantal bezoekers, binnen met vaste zitplaats ook geen maximaal aantal bezoekers. Indien er binnen geen vaste zitplaatsen zijn geldt dat maximaal 75% van de reguliere capaciteit gebruikt mag worden. Dit alles is toegestaan tot 00.00 uur ’s avonds.

Nee, publiek is niet toegestaan bij trainingen en wedstrijden in de amateursport en de professionele sport.

Ja, op Hellas wassen we de handen met door de club verstrekte handgel. We vragen iedereen voor de training thuis alvast de handen te wassen met water en zeep (minimaal 20 seconden). Ook na de training wassen we de handen met handgel. We vragen iedereen thuis opnieuw de handen te wassen.