De spanning is voelbaar

HELLAS-HERCULES, KRAKER MET TWEE EXPLOSIEVE COACHES

Den Haag – Ze zijn allebei gedreven en explosief. Vol passie bezig met hun favoriete sport handbal. Neso Saponjic, trainer van Hellas, en Maarten Roestenburg, oefenmeester van Hercules. Morgen staan de rivalen tegenover elkaar in de klassieke Haagse mannenderby. Een confrontatie met vijf vragen aan de vooravond van de jaarlijkse burenruzie.

Hoe zie je jezelf als coach?

Saponjic, 45 jaar, geboren in Sarajevo: ,,Fanatiek. Ik eis het maximale van mijn team. Zit er bovenop. Verslappen kan niet in topsport. Ik ben zelf een doorzetter. Dat eis ik ook van mijn spelers. Geloof altijd in een positieve uitkomst. Ik heb een onvoorwaardelijk vertrouwen in mijn spelers. Ben ook zorgzaam voor ze. Dat is mijn valkuil. Als topcoach moet ik nóg harder zijn.”

Roestenburg, 36 jaar, Amsterdam: ,,Ik ben altijd mezelf. Of ik nu coach, zelf speel of met andere dingen bezig ben. Gedreven. Probeer altijd het beste uit mezelf en mijn spelers te halen. Daarin ben ik soms te hard en moet ik wat rustiger worden. Ik maak ook fouten, maar alles is bespreekbaar en dan los je veel op.”

Hoe typeer je het karakter van je opponent?

Saponjic: ,,Maarten is net zo ambitieus als ik. Weet zijn spelers goed te motiveren. Hij laat zich niet makkelijk gek maken. Gebruikt zijn kennis optimaal. Het is knap hoe hij met dat team zo veel punten pakt. Dat is een kwaliteit van hem.”

Roestenburg: ,,Neso is gedreven en heeft veel voor het handbal over. Hij kan enorm tekeer gaan. Spelers uitschelden. Dat is niet mijn stijl. Ik hoor wel eens uitspraken van hem, die ik niet zou doen over mijn spelers. Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier van hoe hij coacht.”

Wat is de kracht/zwakte van je eigen team?

Saponjic: ,,Ik wil met deze ploeg in de top 5 komen. De kwaliteit hebben we daarvoor. De spelers zeggen dat ze dat ook willen, maar dat zie ik in het veld niet altijd terug. Het zijn vaak meer praters dan doeners. Ik verwacht meer strijd en beleving, ook als het minder gaat. Er moet een cultuuromslag komen bij Hellas. Harde afspraken en commitment naleven.”

Roestenburg: ,,We hebben een jong team, dat leergierig is. Diverse persoonlijkheden ook. De spelers hebben zich goed ontwikkeld. Mijn speelstijl slijt er langzaam in. Strijd, passie, veel variatie, snelheid. We zijn echt een team. Er wordt scherp getraind. Iedereen wil in het eerste komen. Daarom gaat het zo goed. We willen de kampioenspoule halen.”

En van je tegenstander?

Saponjic: ,,Hercules heeft een goede mix van jonge talenten en ervaren spelers. Goede schutters en sterke cirkellopers. Ze spelen als collectief. Knokken voor elkaar. Die instelling levert rendement op.”

Roestenburg: ,,Ik weet niet precies waarom het bij Hellas niet lukt. Ze hebben goede spelers, maar er zit geen visie achter. Ze winnen niet veel, dus is het lastig om de motivatie erin te houden.”

Waarom wint jouw team?

Saponjic: ,,Wij zijn zo gefocust op die wedstrijd. De instelling is optimaal en de spanning voelbaar. Juist nu willen we van Hercules winnen. Langzaam komen we op ons niveau. Spelers zijn terug van blessures. Dat maakt onze basis sterker.”

Roestenburg: ,,Wij barsten van het zelfvertrouwen. Hebben nu al zo veel punten. Zitten in de winning-mood. Dat is goed voor een team. Bovendien hebben we voldoende kwaliteit in de aanval en verdediging om van dit Hellas te winnen.”

HELLAS HEEFT STATISTIEKEN MEE

DERBY IS ALTIJD SPANNEND

Sinds Hellas en Hercules samen in de eredivisie spelen (seizoen 2014/2015) hebben de rivalen elkaar vier keer getroffen. Beide teams hielden elkaar in spannende duels vrijwel in evenwicht. In de reguliere competitie: Hercules-Hellas 19-19 en Hellas – Hercules 19-18. In de play-down: Hercules-Hellas 22-23 en Hellas-Hercules 20-24. Stand eredivisie: Hercules derde met negen punten uit zes wedstrijden; Hellas voorlaatste met twee uit zeven. Het duel begint zaterdag aan de Laan van Poot om 21.00 uur.

AD HAAGSCHE COURANT/ PETER LOTMAN

Hercules verslaat Hellas na heerlijke handbalkraker
Zaterdag 'Wil Budding'-loop en 'DUBBEL' aan de LvP