DERBY ZONDER SPANNING; HELLAS VEEL TE STERK VOOR EHC

TIEN DOELPUNTEN VAN OPGEBLOEIDE MARTIJN POOT

Meestal staan de derby’s in de Haagse regio bol van de spanning en de strijdlust. Van spanning was ditmaal in het duel tussen EHC en Hellas geen sprake, omdat de Hagenaars zich op alle fronten de betere ploeg toonden. De 19-30 overwinning was dan ook een volledig terechte weergave van de burenruzie.

De thuisclub kon de oorzaak van het verlies snel analyseren. Het team van de nieuwe hoofdcoach Hedi Boumnijel begon veel te tam aan de partij. Binnen vier minuten was het al 0-4 en na bijna tien minuten 1-6 voor de Hellenen, die wél fanatiek aan de tweestrijd begonnen. Hetzelfde gebeurde aan het begin van de tweede helft toen EHC opnieuw zwak begon en van 9-12 binnen zes minuten op 10-17 werd gespeeld.

Coach Boumnijel onderkende dat ook, maar had niet direct een verklaring. ,,De voorbereiding was goed en iedereen was optimaal gemotiveerd. Toch begonnen we veel te nerveus en onrustig. Dat speelde Hellas in de kaart. Bovendien misten we in het verdere verloop van de wedstrijd veel te veel open kansen. Ik telde er wel twintig. Dat breekt je uiteindelijk toch op.”

HOOG STOPPERCENTAGE

Het onbenut laten van die kansen was ook in belangrijke mate de verdienste van Hellasdoelman Caspar Hovingh. Hij stopte veel en kon met zijn hoge stoppercentage worden gekwalificeerd als de officieuze Man-van-de-Wedstrijd. ,,Het ging inderdaad wel lekker, al had ik er nog wel een paar meer moeten stoppen”, verklaarde de altijd zelfkritische keeper na afloop.

Een andere hoofdrolspeler bij Hellas was opbouwer Martijn Poot. Hij scoorde niet alleen 10 keer, maar was óók verdedigend van grote waarde. In het robuuste middenblok met Wessel Coster (gelukkig weer terug) en de altijd bikkelende Pim van Starrenburg maakte Poot ook daar indruk met zijn krachtige gestalte.

Vorig jaar maakte Poot de overstap van Quintus naar Hellas en dat heeft hem zichtbaar goed gedaan. ,,Ik voel me op mijn plek en krijg veel vertrouwen van de coaches. Ik voel me gewaardeerd en krijg veel steun van mijn medespelers. En ik kan op mijn beurt mijn teamgenoten ook helpen. De wisselwerking is op die manier prima”, aldus de tevreden schutter.

HARD WERKEN

EHC moet het vooral hebben van onverzettelijkheid en hard werken. De ploeg is al jaren in vrijwel dezelfde samenstelling bij elkaar en dat levert vaak succes op. Dit keer echter liet de onderlinge samenwerking regelmatig te wensen over, waardoor er veel balverlies werd geleden. Routinier Daan Kulker, ooit nog bij tegenstander Hellas actief, zorgde met zijn altijd gedreven aanpak voor het nodige gevaar.

Het linkshandige talent Dave Uijtdewillegen kreeg op de hoek te weinig bruikbare ballen om zich te kunnen onderscheiden. Dat hij over de nodige potentie beschikt, werd al eerder duidelijk. Dat gold trouwens ook voor Twan Klompé in de hoek bij Hellas. Ook hij werd te weinig in het spel betrokken.

De boomlange, jeugdige cirkelloper bij EHC, Sem de Deugd, kreeg in de slotfase nog speeltijd. Hij scoorde de laatste treffer in het lege doel en kreeg daarmee een ovationeel applaus van zijn supporters.

In de slotfase maakte bij Hellas, dat Kevin Pronk vanwege een blessure miste, Thomas Beltman met zijn snelle acties en vier doelpunten nog indruk.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***) : Het krachtsverschil was te groot om er een boeiend kijkspel van te maken. Hellas liep in de tweede helft via 9-12 weg naar 13-21 en 16-26 en toen was het gedaan met de partij.

Scheidsrechters (***) : Laurens van Kessel en André Hommen floten het duel probleemloos. Een paar keer prima de voordeelregel. Ze accepteerden geen gezeur. Van een koppel dat wedstrijden in de BENE-League fluit, mag je ook wel verwachten dat ze dit soort confrontaties in goede banen leiden. We leggen bij dit sterke duo de lat dus een tikkeltje hoger…

Bijzonderheden: Pim Hessing speelde bij EHC dit keer nog mee en ook komende zaterdag in de derby tegen WHC/Hercules is hij nog van de partij. Daarna stopt de opbouwspeler er een tijdje mee om voorrang te geven aan andere zaken. Jammer voor het team en zijn fans om zo’n technisch vaardige speler te moeten missen.

Doelpunten EHC:  Daan Kulker (5), Tim Lammers (4), Djimmy Nolet (3), Pim Hessing (2), Youri Verschut (2), Wessel de Rijk (1), Jobbe Heidt (1) en Sem de Deugd (1).

Doelpunten Hellas: Martijn Poot (10), Thomas Beltman (4), Wessel Coster (3), Pim van Starrenburg (3), Ismail Fakhir (3), Thierry van Zundert (2), Michael Pronk (1), Yannick van Zundert (1), Olivier Beltman (1), Vito Kloots (1) en Twan Klompé (1).

AD SPORT/PETER LOTMAN

Foto: Michel Finkelnberg