DIRECT SUCCES MICHIELSEN

KNAPPE ZEGE GETERGD HELLAS OP TITELKANDIDAAT

Den Haag – Met één schot was alle narigheid van de afgelopen week voorbij. In de laatste seconde pakten de handbalvrouwen van Hellas de even onverwachte als fraaie 25-24 overwinning op titelkandidaat Succes/VOC. Het ontslag van trainer Erik van der Wel was met één simpel doelpunt plotseling geen gespreksonderwerp meer. Interim-coach Fred Michielsen was de gevierde man.

Uitgerekend Talisa Groen, die bekend staat als een aanhanger van de weggestuurde oefenmeester, zorgde met een magistrale passeerbeweging voor de beslissende treffer. Zij speelde een voortreffelijke wedstrijd als aanjager van de ploeg. Steeds met een hoog tempo de bal opbrengen en voor verwarring zorgen in de Amsterdamse verdediging. Groen zichtbaar opgelucht: ,,Dat was onze enige kans om van VOC te winnen. Tempo maken. Zorgen dat ze nog niet klaar stonden. Dat is gelukt.”

Als de technische leiding van Hellas met het wegsturen van Van der Wel het bekende schokeffect voor ogen had, dan is men daar op ondubbelzinnige wijze in geslaagd. Vaak werkt zo’n maatregel nauwelijks, maar bij de Haagse speelsters had het merkbaar wèl effect. Ze waren gretig, speelden met veel overtuiging en hadden de absolute drang om te winnen. Niet alles ging goed, maar de er werd vanaf het begin keihard geknokt

Voorlopig gaat Hellas tot het einde van het seizoen door met het tweetal Fred Michielsen en Bas Agterberg. Michielsen was de assistent van Van der Wel; Agterberg is voormalig eerste team speler van Hellas en traint de A-jeugd. Michielsen: ,,Wij stappen hierin om de rust terug te brengen. In het belang van de meiden. Een mooier begin hadden we ons niet kunnen wensen. Nu moeten we proberen dit niveau vast te houden.”

Het duo zal aan twee zaken speciale aandacht moeten besteden. In de verdediging was Hellas kwetsbaar, omdat het samenspel tussen keepster en dekking niet altijd goed verliep. Aanvallend moet er met veel minder risico naar de cirkel worden gespeeld. Te veel kansloze ballen gingen op die manier verloren. Maar voor de rest verdiende de jeugdige equipe een groot compliment voor de enorme wilskracht.

In de eerste helft liet de thuisclub al fraaie staaltjes zien. Denise Maquelin speelde aan de cirkel een prima wedstrijd en werd regelmatig knap vrijgespeeld. De 12-11 voorsprong bij de rust was verrassend, maar zeker niet onverdiend. In het tweede half uur leek het bij 19-19 toch nog mis te gaan. De Amsterdamse uitblinkster Michelle Goos zorgde voor 19-22 en Hellas wankelde. Op dat moment nam Lisanne van Vliet haar verantwoordelijkheid. Met vier sterke acties, waarbij zij steeds met veel kracht tussen twee verdedigsters laveerde, bracht zij haar ploeg bij 24-24 terug in de strijd.

Van Vliet over die opleving: ,,Ik bleef er in geloven. Alleen niet in paniek raken, dacht ik. Rustig blijven. Dan kunnen we nog winnen. En dat gebeurde gelukkig.”

De spanning in die laatste minuten was om te snijden. Het kon alle kanten op. Totdat Talisa Groen haar kwaliteiten weer eens demonstreerde en met één oogstrelende actie alle sores deed vergeten.

Doelpunten Hellas: Lisanne van Vliet (8), Denise Maquelin (5), Talisa Groen (4), Ana Pavkovic (4), Chantal Slegtenhorst (2), Angelique van Duivenbode en Kelly de Vette.

SCHOUDEROPERATIE LISETTE MOELKER

Hellas moest het tegen VOC zonder twee bepalende speelsters doen. Lisette Moelker onderging vrijdag een zware operatie aan haar schouder. Toch zat zij de dag erna al weer op de tribune om haar ploeg aan te moedigen. ,,Ik moet ze toch moreel steunen. Wat een geweldige prestatie,” zei ze met tranen in haar ogen na de 25-24 overwinning. Ook Celine Michielsen moest nog steeds vanaf de kant toekijken. Zij traint weer mee en hoopt in de play-offs, begin februari, van de partij te zijn.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Tijdwaarnemers gezocht