DIRECTE PROMOTIE ZWARE KLUS VOOR HANDBALLERS HELLAS

Waalwijk – Met veel verwachting was uitgekeken naar de topper in de eerste divisie tussen de titelkandidaten Tachos en Hellas. De strijd tussen de beide rivalen werd in Waalwijk echter een teleurstellende ontmoeting. De Hagenaars verloren na een incidentrijke partij met 21-26 en moet nu voorlopig even afhaken voor de directe promotie naar de eredivisie.

De ploeg van trainer/coach Nico Stet begon sterk aan het duel. Met gedisciplineerd spel pakten de Hellenen een 1-3 voorsprong en bleven tot halverwege de eerste helft bij 6-6 op gelijke hoogte met de thuisclub. Daarna verdween de controle over de partij en moest Hellas toestaan dat Tachos bij de rust een 14-10 voorsprong pakte.

Coach Stet: ,,Het was na een kwartier eigenlijk al geen wedstrijd meer. Wij knoeiden er op los en ook Tachos speelde geen beste wedstrijd. Hoop irritaties en veel slordigheden over en weer zorgden ervoor dat het peil behoorlijk zakte.”

In het tweede half uur was het spelbeeld niet veel anders. Tachos hield steeds een veilige marge van vier doelpunten en het lukte Hellas maar niet in het juiste ritme te komen. Het regende vervolgens tijdstraffen, omdat er aan beide kanten nogal stevig werd ingegrepen.

Coach Stet: ,,Wij hebben ons te veel laten provoceren. Dat is het risico van een jonge ploeg. Daardoor zijn ze eigenlijk niet meer in hun spel gekomen. Tachos heeft meer ervaring en is daar slimmer mee omgegaan.”

De Waalwijkers beschikken dit seizoen over een aantal geroutineerde eredivisiespelers. Kevin Okkers en Roy Meijs zijn van Quintus gekomen. Maar ook Thuké van Doorn, Sahbi Jemai en de sterk spelende Duncan Hoost beschikken over de nodige ervaring. Dat gaf tegen de jonge Hellenen, met doelman Bart Ravensbergen en cirkelloper Samir Benghanem als uitblinkers, duidelijk de doorslag.

Stet: ,,Het was pijnlijk om te zien dat wij opnieuw erg moeilijk met de druk kunnen omgaan. Die gasten verliezen het werkelijke doel uit het oog en zijn meer bezig met de randverschijnselen dan met het spel zelf. Het is een zuur verlies, maar we hebben nog aardig wat wedstrijden te gaan om het recht te trekken. Ik laat ze eerst maandagavond bij elkaar zitten. Dan moeten ze onder elkaar maar eens bespreken hoe het komt dat ze het zo hebben laten liggen.”

Rechtstreekse promotie naar de eredivisie wordt voor Hellas met vijf punten achterstand op Tachos steeds lastiger. De Hagenaars zullen hun kans moeten grijpen via een periodetitel en de daaraan verbonden nacompetitie. De winnaar daarvan speelt tegen de nummer negen van de eredivisie.

De doelpunten voor Hellas kwamen van: Samir Benghanem (5), Jelmer Laernoes (5), Ubbo Starrenburg (3), Loek van Bergen en Henegouwen (2), Stefan Coster (2), Semmy Boekee, Wessel Coster, Daan Kulker en Yassine Ghaleb.

AD/HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Ook Jonathan Hollander gefeliciteerd!
ERVARING HELLAS GEEFT DOORSLAG