DRIEMANSCHAP KRIJGT TECHNISCHE LEIDING BIJ HELLAS

Hellas heeft voor een opmerkelijke trainerscombinatie gekozen als opvolging van de eerder dit seizoen weggestuurde Maarten Roestenburg. De trojka Maura Visser, Björn Budding en Joris Witjens krijgt komend seizoen de technische leiding in handen. Een gedurfde keuze, omdat alle drie veel verstand van handbal hebben maar óók eigenzinnige persoonlijkheden zijn.

Zij zijn gevormd door Hellas en kennen de club dus door en door. Maura Visser (36) behoorde tot de tophandbalsters van Nederland en maakte furore in het Nederlands team tijdens EK’s en WK’s, in de Deense en Duitse competitie en won landstitels, bekers, supercups, Champions League.

Björn Budding (44) groeide op bij Hellas en maakte midden jaren negentig de overstap naar topclub Aalsmeer waarmee hij landskampioen werd als speler en was daar ook nog trainer. Hij keerde terug naar Hellas en heeft daar al eerder de mannen getraind samen met Neso Saponjic. Als razendsnelle hoekspeler haalde hij het Nederlands team.

Joris Witjens (42) is een Helleen pur sang. Hij won met Hellas in 2008 de Nederlandse titel onder coach Portengen. Een historisch moment voor de Haagse club. Speelde nog een jaar als prof in Griekenland en kreeg een uitnodiging voor de nationale ploeg. Hij trainde de jeugd en diverse andere teams en nam het eerder dit jaar tijdelijk over na het vertrek van Roestenburg.

A-TYPISCHE INVULLING
Het valt te prijzen, dat Hellas het aandurft om dit drietal te benoemen. Ook Witjens erkent dat: ,,Het is een a-typische invulling, dat weten wij en dat vindt de club ook. Maar wij zijn goede vrienden, dus die samenwerking komt echt helemaal goed. Het vertrouwen van de spelers is ook volop aanwezig. Het belangrijkste is goed te communiceren door ons als staf met de spelers.”

De bedoeling is, dat Budding en Witjens het merendeel van de trainingen verzorgen en de coaching op zich nemen. Visser neemt een extra training voor haar rekening. De exacte invulling wordt nog nader uitgewerkt.

AD SPORT/PETER LOTMAN

"We staan zeker goed stil bij ons 95-jarig jubileum"
SUCCESVOLLE COMPETITIERONDE WHC/HERCULES, HELLAS EN EHC