DUBBEN OVER TOEKOMST

WESSEL KUIPER OVERWEEGT TOCH BIJ HELLAS TE BLIJVEN

Den Haag – Door een wonderbaarlijke ontsnapping voorkwamen de handballers van Hellas degradatie uit de eredivisie. Twee wedstrijden tegen periodekampioen HARO moeten voor definitieve handhaving zorgen. Zaterdag is in Rotterdam de eerste partij. Wessel Kuiper blikt vooruit.

Het kan vreemd lopen in de loopbaan van een sporter. Wessel Kuiper, geweldig schutter en sterke verdediger bij Hellas, had juist zo’n beetje voor zichzelf besloten te stoppen met handballen. Totdat hij afgelopen zaterdag in de laatste wedstrijd van de nacompetitie in de degradatiepoule tegen Aristos plotseling de sterren van de hemel speelde en vijf belangrijke doelpunten maakte. Daarmee was hij, zeker in de nerveuze openingsfase, van doorslaggevende betekenis. En dus twijfelt de 22-jarige Kuiper toch weer over zijn toekomst.

Nog nagenietend van het succes tegen Aristos: ,,Ik wil meer aandacht gaan besteden aan mijn studie. Ik ben bezig met een werk/leertraject in de financiële sector om ooit assistent-accountant te worden. Dat kost veel tijd en daar past vier keer trainen bij Hellas niet in. Dan ga ik terug naar mijn oude cluppie HVV had ik me voorgenomen. Maar ja, na die geweldige wedstrijd van zaterdag ga ik er eens goed over nadenken om er nog een jaartje aan vast te plakken.”

Coach Neso Saponjic wrijft zich daarbij vergenoegd in de handen. Hij gaf zijn pupil, die hij al kent van de Haagse selectie, een basisplaats in het belangrijke duel. Kuiper beschaamde het vertrouwen niet en was zowel aanvallend als verdedigend uitstekend op dreef. En dus accepteert de gedreven Saponjic geen afscheid van zijn selectiespeler.

Kuiper lachend: ,,Hij heeft gezegd, dat stoppen geen optie is. Daar wil hij niks van horen. Je bent er volgend seizoen gewoon bij. Punt uit. Dus weinig keus, hé. Ik heb perfect contact met hem. Hij weet mij goed te prikkelen. Een coach met een fanatieke aanpak en vol emoties.”

Kuiper, die een relatie heeft met eerste teamspeelster Angelique van Duijvenbode, is een speler die zich niet zo snel gek laat maken. ,,Ik ben wel bloedfanatiek in het veld, maar kan na afloop ook goed relativeren. Mijn spel is nogal grillig. Ik heb heel goede wedstrijden gespeeld, maar ook zeperds. Ik ben serieus, maar niet echt een trainingsbeest. Ben nuchter in de benadering van wedstrijden en kan er na afloop goed afstand van nemen.”

De makkelijk schietende Kuiper komt oorspronkelijk van Warmunda in Warmond. ,,Daar ben ik opgegroeid. Mijn ouders wonen er nog. Tot mijn dertiende jaar heb ik bij die club gespeeld. Daarna vier seizoenen bij HVV’70  in Voorschoten. We hadden een sterk team met Bart Ravensbergen, Semmy Stigter, Norbert Laernoes, Jelle Versluijs, Daniël van der Ham. We werden onder trainer Dick Gijsman Nederlands Kampioen A-jeugd.”

Saillant detail is, dat Hellas eind maart 2010 tegen HARO degradeerde uit de eredivisie. En precies twee jaar later, in 2012, was het opnieuw de Rotterdamse club die de Hellenen van het hoogste podium kieperde.

Peter Lotman – AD

BIJ WINST HEREN IS CLUBTENT OPEN VANAF 23.00