EEN ZUCHT VAN VERLICHTING

VROUWEN VAN HELLAS ZETTEN STAP RICHTING HANDHAVING

Raalte – De kans dat de handbalsters van Hellas ook volgend seizoen weer in de eredivisie uitkomen, is aanzienlijk gestegen. De ploeg van interim-trainer Nico Stet won in Raalte de eerste promotie/degradatiewedstrijd tegen Kwiek, de algeheel periodekampioen van de eerste divisie, met 22-29. Zaterdag moet Hellas in eigen huis het karwei afmaken.

Troubleshooter Stet heeft het dus weer voor elkaar. Op het moment dat hij drie maanden geleden de technische leiding op zich nam na het vertrek van Fred Michielsen, stond het eerste vrouwenteam op instorten. In die korte tijd loodste hij eerst de club naar de bekerfinale op 28 mei. Vervolgens legde hij de basis voor een langer verblijf in de eredivisie. Het moet immers wel heel vreemd lopen, wil de roemruchte topclub na de uitoverwinning het zaterdag nog uit handen geven in de eigen sporthal aan de Laan van Poot.

Toch is Stet, en dat tekent zijn lange staat van dienst in de handbalsport, er nog niet helemaal gerust op. ,,Je weet het nooit in de sport. Er zijn wel vaker gekke dingen gebeurd. Ik ben niet zo van, oh, nu zijn we er wel. Dat is juist zo gevaarlijk. We staan stevig met één been in de eredivisie, maar moeten dat andere been zaterdag wel bijtrekken. Verslapping kan fataal zijn.”

Met die instelling en fanatieke aanpak heeft Stet de ploeg de afgelopen tijd weer op de rails gekregen. Dat was in de bomvolle sporthal in Raalte duidelijk zichtbaar. De speelsters geloofden weer in zichzelf, knokten met elkaar en geleidelijk aan kwamen ook weer de mooie handbalacties naar boven. Gevolg was, dat Hellas geen moment in gevaar kwam.

DRIEKWART

Even was er op de donderdagtraining de nodige schrik, toen spelbepaalster Talisa Groen door haar enkel ging. Maar dankzij de intensieve fysiotherapeutische behandeling van Herstelsnel, die zijn naam eer aan deed, kon de zo belangrijke gangmaakster toch driekwart van het duel worden ingezet.

Ditmaal ondersteund door een enorme schare supporters pakte Hellas direct vanaf het begin het initiatief. Bij de rust was het verschil bij 13-15 nog marginaal, maar na het wisselsignaal van de voortreffelijk leidende arbiters Markus en Van Kessel bepaalde Hellas het verschil.

Coach Stet paste een tactisch sterke ingreep toe door Angelique van Duijvenbode ver vooruit te laten verdedigen (5+1 dekking) op de gevaarlijkste schutter van Kwiek. De thuisclub had daar geen antwoord op en dat bood Hellas de gelegenheid de voorsprong uit te bouwen naar 15-23.

In de tweede helft kreeg Talisa Groen ook een persoonlijke bewaking, maar de uitblinkende Angelique van Duijvenbode (totaal 14 doelpunten) profiteerde daar met haar ploeggenoten optimaal van. ,,Ik ben blij dat we onze vorm weer terug beginnen te krijgen. Dit was lekker spelen voor de hele ploeg. We hebben er steeds in geloofd, maar als het er op aankomt moet je het wel waarmaken.”

Kwiek-coach Arthur Langendijk probeerde in de slotfase nog iets van de achterstand goed te maken om een beter perspectief te creëren voor de return in Den Haag. Maar een herboren Hellas liet zich niet meer van de wijs brengen. Stet trots: ,,Een geweldige prestatie van die meiden na al die tegenslagen. Een grote zucht van verlichting.”

Doelpunten Hellas: Angelique van Duijvenbode (14), Celine Michielsen (6), Talisa Groen (3), Lisanne van Vliet (2), Lisette Moelker (2) en Paulien Barendrecht (2).

PINGUINS STEUNEN HELLAS

De supporters van Hellas staan niet bekend om hun grote uitbundigheid. Zaterdag in het cruciale treffen met Kwiek waren de fans in Raalte nadrukkelijk aanwezig. De show werd gestolen door de jongens D-jeugd. In fraaie Pinguïnpakken waren ze de hele partij luidruchtig de derde man. Coach Stet: ,,Dat heeft ons enorm geholpen.”

pinguins 2

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman