GEEN ONVOLDOENDES OP KERSTRAPPORT

COACHES HANDBALCLUBS IN HAAGSE REGIO ZIJN HALVERWEGE TEVREDEN

Den Haag – De vrouwen in de eredivisie handbal hebben de eerste helft van de competitie afgesloten. Zij gaan met kerstreces vanwege het WK in Servië. De mannen zijn voor de vakantie ongeveer op de helft. Deze krant vroeg de verantwoordelijke hoofdtrainers naar hun ervaringen tot nu toe en naar de verwachtingen voor de rest van de competitie. Tevredenheid overheerst in het algemeen.

ALEX CURESCU

Club: Vrouwen Quintus. Stand nu: Gedeeld 2e eredivisie

,,Ik ben tevreden hoe de ploeg zich ontwikkelt. Een aantal wedstrijden hebben we een hoog niveau gehaald, maar ook een paar partijen waar we niet thuis gaven. Dat is het kenmerk van een ploeg in opbouw. We moesten opnieuw beginnen na het vertrek van een aantal bepalende speelsters. We maken grote stappen als team. Ons doel blijft plaats vier. Alles wat we meer halen, is een topprestatie. Er zit voldoende rek in de ploeg. De drukte komt nog met de Europa Cup, play-offs en beker. Afwachten hoe we dat doorkomen. Het moet constanter worden. Die wisselvalligheid moet eruit.”

Cijfer: 7.5

FRED MICHIELSEN

Club: Vrouwen Hellas. Stand nu: 5e eredivisie

,,Over de voorbereiding en de eerste drie wedstrijden ben ik erg tevreden. We hadden de juiste vorm en dachten te kunnen doorgroeien. De nederlaag tegen Dalfsen in de supercup heeft er mentaal flink ingehakt. De groep bleek te jong en te onervaren voor dit soort wedstrijden. Met de komst van sportpsycholoog Susan Blijlevens hebben we een kentering kunnen realiseren. Op mentaal, disciplinair en collectief gebied hebben we resultaten geboekt in de duels waarin we niet ons spelniveau haalden, maar wel met vechtlust en mentaliteit de punten binnenhaalden. De rest van het seizoen ligt daar ook de prioriteit. Met als doel een plek bij de top vier.”

Cijfer: 7

EELCO OVERKLEEFT

Club: Mannen Quintus. Stand nu: 7e eredivisie

,,De verwachtingen van de buitenwereld waren gezien onze status van de afgelopen drie jaar hoger dan we nu op de ranglijst staan. Na het vertrek van vijf ervaren spelers waren mijn eigen verwachtingen anders. Ik moest bouwen aan een nieuw team met jonge, onervaren spelers. We zijn op de goede weg. Er wordt veel en hard getraind. Dat betaalt zich straks uit. Toch moeten we kritisch zijn en vaststellen dat we beter kunnen. We hebben alle wedstrijden gevochten voor wat we waard zijn. We vormden een eenheid, maar we moeten meer lef tonen en besef hebben van de eigen kwaliteiten. Als we een paar details verbeteren, kunnen we van de ploegen uit de top zes nog punten pakken.”

Cijfer: 7.5

NESO SAPONJIC

Club: Mannen Hellas. Stand nu: 10e eredivisie

,,Ondanks dat we onderaan staan, is onze ploeg vooruit gegaan en ontwikkelt zich wekelijks. De buitenwacht kijkt alleen naar resultaten, maar wij als trainers weten beter. Björn Budding en ik zijn positief over de mogelijkheden van dit team. Het duurt alleen langer dan we hoopten. Twaalf jongens die twee jaar geleden met mij bij de jeugd de landstitel wonnen, vormen nu de kern van het team. Dat zegt genoeg. Aanvallend zijn we nog ver weg van eredivisieniveau. Maar we hebben onwijs veel pech en blessures gehad. Sommige spelers zijn met stappen vooruit gegaan. Ik weet zeker dat we in het tweede deel betere wedstrijden spelen en punten halen. Als de spelers individueel beter worden en hun vorm halen, staan we er  in de play-offs.”

Cijfer: 6+

MENNO DE KLERK

Club: Mannen Hercules. Stand nu: 1e eerste divisie

,,We zijn met een nieuwe ploeg begonnen en ik ben blij met de snelheid waarmee de nieuwe jongens zich hebben aangepast. Knap vind ik de rust die het team uitstraalt, ook als het minder gaat. Daaruit blijkt het grote zelfvertrouwen. De teamsfeer is optimaal. We willen beslist terug naar de eredivisie en moeten dus doorpakken. Het spel kan beter als je ziet hoe er op de trainingen wordt gepresteerd. Er volgt een pittige serie en extra belasting voor onze vier Jong Oranje internationals. Als we die periode goed doorkomen, promoveren we.”

Cijfer: 7+

JORIS WITJENS

Club: Mannen DIOS. Stand nu: 5e eerste divisie

,,Ondanks een gewijzigd team en veel blessures maken we een prima seizoen door. We hebben thuis alle zes wedstrijden gewonnen, mede dankzij het geweldige publiek. Ook tegen topploegen MHV en Lions. Maar ook een paar keer onnodig verloren. De nieuwelingen raken steeds meer ingespeeld. Dat is belangrijk voor de tweede seizoenshelft die nog zwaarder wordt. Ik ga er vanuit dat we steady blijven presteren. We hebben genoeg variatie en kwaliteit in de ploeg.  Als we tussen plek 4 en 7 uitkomen, hebben we het prima gedaan met deze groep.”

Cijfer: 7

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/Peter Lotman

Meld je aan voor het Oliebollentoernooi op 1 januari!
HELLAS: HATELIJKE NUL EINDELIJK WEG