GEEN REDEN VOOR PANIEK

HELLAS BEWAART DE RUST, ONDANKS SLECHTE COMPETITIESTART

Den Haag – De handballers van Hellas zijn de competitie in de eredivisie begonnen met twee nederlagen. Een teleurstellende start, maar nog geen reden voor paniek. Sterker nog: aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen weet zeker dat er snel betere tijden komen. ,,We hebben het vertrouwen beslist nog niet verloren.”

De pas 22-jarige captain van de Haagse ploeg oogt tamelijk ontspannen als over de moeilijke openingsfase van het seizoen wordt gesproken. Ook vorig jaar worstelde zijn team maandenlang om van de laatste plaats op het hoogste niveau af te komen. Pas op de slotdag van de competitie speelde Hellas zich veilig. Nog een jaargang eredivisie dus in de hoop dat het dit seizoen allemaal wat vlotter zou verlopen. Maar niets is minder waar. En vanavond komt in Den Haag de sterke opleidingsploeg van Limburg Lions op bezoek (21.00 uur).

Van Bergen en Henegouwen: ,,We zijn al een paar jaar achter elkaar belangrijke spelers kwijt geraakt. We moeten dus steeds opnieuw bouwen aan een andere ploeg. Dat proberen we al zo’n vier, vijf jaar. Het is net alsof je in je huis een nieuwe keuken hebt laten plaatsen en steeds als je wilt beginnen met koken, wordt die er weer uitgehaald. Toen we eindelijk dachten het team op de rails te hebben, viel een aantal basisspelers weg met blessures.”

De spelbepaler van Hellas is vol lof over de jonge gasten die de plaatsen van de geblesseerde teamgenoten moesten innemen. ,,Maar je merkt dat ze gewoon nog te jong zijn en te weinig ervaring hebben. Op eredivisieniveau komt er toch meer kijken dan alleen talent hebben. We moeten geduld met ze hebben. Het is goed dat ze al veel wedstrijden spelen. Dat is de enige manier om veel ervaring op te doen. Alleen moeten we ons dan realiseren dat het in het begin nog punten kost. Maar over een paar wedstrijden zijn ze al beter aan dit niveau gewend.”

Ook Van Bergen en Henegouwen is een product van de succesvolle eigen jeugdopleiding van Hellas. Tweemaal werd hij Nederlands kampioen bij de jeugd en twee keer tweede tijdens het NK. En ook met de selectie Zuid-Holland veroverde hij de landstitel. Inmiddels is de student bezig met zijn afstudeerproject aan de TU in Delft. ,,Ik heb een mooi onderwerp. Doe onderzoek naar de gevolgen als de HALO hier weg gaat van de Laan van Poot. Ook kijk ik wat de mogelijkheden dan zijn voor Hellas. Een interessante studie omdat een groot deel van mijn jeugd hier bij Hellas aan de Laan van Poot zich heeft afgespeeld.”

Van Bergen en Henegouwen is van nature niet zo’n opgewonden standje. Toch kreeg hij afgelopen zaterdag een directe rode kaart voorgetoverd in de slotfase van het duel met Houten. ,,Was onnodig. Had ook niet moeten gebeuren. Houten nam snel de miduit en toen blokte ik mijn tegenstander frontaal. Te hard en te ongecontroleerd. Terecht rood. Er zat ook een stukje frustratie bij, omdat het totaal niet liep bij ons. Maar ik had me moeten beheersen, vooral ook omdat ik aanvoerder ben,” realiseerde Van Bergen en Henegouwen zich met de nodige zelfkennis.

De spelopbouwer van de Hellenen weet dat er de komende weken punten gepakt moeten worden om niet opnieuw aan een hopeloze inhaalrace te beginnen. ,,Dat gaat ook lukken. Die punten komen nog wel. En ons handhaven doen we zeker. We draaien straks gewoon mee met de bovenste teams.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

HELLAS GAAT IN BEROEP TEGEN HOGE STRAF