Haagse derby is eindelijk weer terug

De supporters hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk staat er na jaren weer een echte Haagse derby op het programma. Het combinatieteam WHC/Hercules ontvangt zaterdag (20.45 uur) in sporthal Loosduinen stadgenoot en rivaal Hellas. Met de promotie van WHC/Hercules en de terugkeer van Quintus komen er met Hellas drie regioploegen uit in de eredivisie, het hoogste landelijke niveau.

De burenruzies zijn altijd extra beladen, omdat er in het verleden nogal eens spelers de overstap maakten van de ene naar de andere club. Zo was de huidige trainer/coach van het combiteam, Zsigmond Makay, in het verleden als speler actief bij de Haagse topclubs Hellas en Hermes. In die jaren waren de clashes tussen die twee clubs spraakmakend. Hij herinnert zich die derby’s nog heel goed. ,,Altijd spannend en veel spektakel. Niet altijd even mooi handbal, maar extra veel spanning. De rivaliteit is groot en binnen de lijnen wordt er menig stevig duel uitgevochten. Het waren ook destijds bikkelharde duels.”

Hermes ging naderhand met Wings op in WHC en die combinatie vormde een topteam met het Rijswijkse Hercules. WHC/Hercules is als gepromoveerde club prima begonnen in de eredivisie. Makay en zijn adepten haalden uit de eerste drie wedstrijden met een overwinning en twee gelijke spelen vier punten. Een knap resultaat. ,,Maar”, is de ambitieuze Makay nog steeds ontevreden, ,,dat hadden nog meer punten moeten zijn. We hebben twee keer een overwinning weggegeven. Dat is nog gebrek aan ervaring. We hebben een paar jonge talenten in het team, dus dat komt allemaal nog wel. Maar het blijft jammer.”

INDRUK

Ook Hellas maakte indruk met de puntendeling in Kwintsheul tegen titelkandidaat Quintus. Het team van de nieuwe Portugese coach Fernando Nunes verraste vooral met effectief en aantrekkelijk handbal. Tegen Havas ging het wat stroever, maar de volle buit bleef in Den Haag. Vooral de basis met de sterke opbouwrij Wessel Coster/Loek van Bergen en Henegouwen/Ubbo Starrenburg, cirkelloper Pim van Starrenburg en de hoekspelers Troy Oranje en Thierry van Zundert maakten indruk. Met name Ubbo Starrenburg is nu al bezig aan een sterk seizoen.

De beide teams bieden dus volop kwaliteit voor een spectaculaire tweestrijd. De uitslag valt nauwelijks te voorspellen in dit soort derby’s. De scheidsrechterscommissie heeft in elk geval het belang van het duel onderkend en het koppel Laurens van Kessel/Adrian Tanasescu, de laatste tijd zo sterk op dreef, de leiding in handen gegeven.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Derby tussen WHC/Hercules en Hellas gekenmerkt door respect