HAAGSE HANDBALCLASH OM PLEK IN DE EREDIVISIE

‘ER IS NOG NIKS BESLIST’

‘HERCULES ZOEKT WONDER’

Den Haag – Zaterdag (20.00 uur, sporthal Boswijk) valt de beslissing welke club de Haagse regio volgend seizoen zal vertegenwoordigen in de eredivisie bij de mannen. Hellas begint met een 20-15 overwinning uit het thuisduel aan de strijd met Hercules. Deze krant vroeg vier prominenten uit de handbalwereld naar hun prognose.

Jan van Kester (kenner van het nationale en internationale handbal).

,,Er moet een sportief wonder gebeuren, wil Hercules dat gat van vijf doelpunten nog kunnen corrigeren. Maar het kan wel. Ze zullen alles uit de kast moeten halen. Ik verwacht dat beide teams voor dezelfde tactiek kiezen. Veel andere mogelijkheden zijn er niet. Jorik Lommen kan direct vanaf het begin worden ingezet als tweede lijnschutter. Hellas had het verdedigend goed staan met de beweeglijke 6:0 dekking en daarachter de sterke keeper Bart Ravensbergen. Hercules kon te moeilijk scoren vanaf de opbouw. De offensieve dekking van Hercules werd door de handige spelers van Hellas te makkelijk uitgespeeld. Het zal nog spannend worden, omdat handbal een onvoorspelbare sport is.”

Anneke van Zanen-Nieberg (ex-topspeelster en voorzitter van Hellas).

,,Dit mag Hellas nooit meer weggeven. Als je vijf doelpunten voorstaat, moet je het afmaken. Dan verdien je ook de plek in de eredivisie. De ploeg is fysiek licht, maar technisch en tactisch is Hellas gegroeid. Dat betaalt zich nu uit. Ook is er een brede selectie met veel talent, die door de trainers Nico Stet en Neso Saponjic is klaargestoomd voor deze duels. Het zal best spannend worden, maar ik verwacht dat Hellas overeind blijft. De thuiswedstrijd was te nerveus, waardoor er te veel kansen werden gemist. Dat zal niet weer gebeuren en als het vizier scherp staat, speelt Hellas volgend seizoen eredivisie.”

Alex Curescu (voormalig trainer van de mannen van Hercules en Hellas).

,,Opnieuw zal de tactische voorbereiding een grote rol spelen. Hercules speelde verrassend een 4:2 verdediging tegen het snelle Hellas. Dat leek in het begin effect te hebben, maar het pakte toch verkeerd uit. Daardoor ligt er meer druk op deze tweede wedstrijd. Gaan ze weer kiezen voor snelheid of voor het zware geschut, dus met Lommen en Havik. Hellas zal weer het effectieve concept hanteren: snel, dynamisch, technisch. Hercules kan zich niet meer verschuilen. Bij Hellas is de druk minder en zij hebben veel vertrouwen. Hercules moet met pressie gaan spelen. Als de ‘grote’ jongens opstaan bij Hercules hebben ze een kans. Als Hellas net zo goed speelt als thuis, dan houden ze stand en winnen ze ook deze wedstrijd.”

Bettina van den Bosch (preses Hercules en echtgenote ex-topspeler Kees Kooij).

,,Er is geen verklaring waarom Hercules zaterdag zo beneden het niveau heeft gespeeld. Ze kunnen veel beter. Ik ga er dan ook van uit, dat ze zich in de tweede wedstrijd herpakken en alsnog winnen. Er is nog niks beslist. Dat het heel moeilijk en spannend gaat worden, is duidelijk. Hellas is in de winning mood door alle wedstrijden die ze hebben gewonnen. Hercules miste duidelijk wedstrijdritme na een lange tijd niet te hebben gespeeld. Maar ze zijn nu wakker geschud. Ze moeten dit niveau echt aan kunnen. Dat zal zaterdag ook blijken.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Fenne Rijks naar Hellas