HANDBALSTERS HELLAS NA TOPPRESTATIE IN BEKERFINALE

Wognum- Het leek een vrijwel kansloze missie voor de handbalvrouwen van Hellas. Toch presteerde de formatie van trainer/coach Fred Michielsen het ondanks alle tegenslag van de laatste weken de finale van de nationale beker te bereiken. Het thuis zo sterke Westfriesland/SEW werd knap met 26-28 verslagen.

Tijdens de competitie en de play-offs verloor de Haagse ploeg twee keer in Wognum. Maar Michielsen en zijn vrouwen klampten zich vast aan de wetenschap dat thuis de beide partijen waren gewonnen. ,,Blijf er in geloven,” hield Michielsen zijn adepten steeds voor. En dat deden ze met een geweldige wilskracht. De beloning is een even onverwacht als fraai optreden in de bekerfinale op Hemelvaartsdag (9 mei) in het Topsportcentrum van Almere.

Afgelopen zaterdag moest Hellas na een serie blessures opnieuw een paar tegenvallers incasseren. Evelien Grob, Celine Michielsen en Lisanne van Vliet raakten geblesseerd. Gelukkig waren de laatste twee inzetbaar tegen SEW, al moest Van Vliet na twaalf minuten in de tweede helft toch naar de kant.

Driekwart van de wedstrijd was Hellas de bovenliggende partij. Om die reden was de zege ook dik verdiend. Met een sterke verdediging en een passend antwoord op de persoonlijke bewaking van spelbepaalster Talisa Groen pakte Hellas bij de rust al een 13-16 voorsprong. Bij 18-23 halverwege de tweede helft leek de buit voor Hellas binnen. Maar plotseling ging het mis toen een strafworp onbenut werd gelaten. SEW veerde op en begon aan een spannende inhaalrace die eindigde in een 26-25 voorsprong voor de thuisclub. ,,Op dat moment,” gaf coach Michielsen eerlijk toe, ,,dacht ik nu is het gebeurd.”  Maar Hellas toonde een enorme veerkracht en slaagde er de resterende zeven minuten in door treffers van de sterk spelende Shantella Smid, Talisa Groen en Chantal Slegtenhorst toch nog de 26-28 overwinning binnen te slepen.

Michielsen, die eind vorig jaar tussentijds de technische leiding met Bas Agterberg op zich nam na het vertrek van Erik van der Wel, glunderde. ,,Ik ben zo ontzettend blij. Niet zozeer voor mezelf, maar ik gun het die meiden zo. Die hebben veel narigheid dit seizoen meegemaakt met blessures en die trainerswissel. Als je weet waar ze vandaan komen. Dit is een fantastische beloning voor ze. Ik ben supertrots.”

Doelpunten Hellas: Angelique van Duijvenbode (6), Celine Michielsen (5), Talisa Groen (5), Shantella Smid (5),  Chantal Slegtenhorst (5), Michelle Favre en Melisa Osmanagic.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

GOEDE GENERALE HELLASMANNEN