‘HELLAS BLIJFT EEN TOPCLUB’

TALISA GROEN NIET ONGERUST OVER  MATIGE START

Den Haag – Ze is pas 23 jaar en toch behoort Talisa Groen tot de dragende krachten in de handbalploeg van Hellas. Ondanks haar jeugdige leeftijd heeft de technisch vaardige speelster al de nodige successen èn tegenvallers meegemaakt bij de Haagse eredivisieclub. Groen: ,,Het draait nu wat stroef, maar we komen er wel.

Al jong debuteerde Talisa Groen in de hoofdmacht van Hellas. Zij maakte, als speelster van de A-jeugd, de landstitel mee in 2006. Speelde twee keer om het nationaal kampioenschap tegen het Amsterdamse VOC. Ze was erbij toen de roemruchte Haagse vereniging degradeerde uit de eredivisie en het jaar daarna al weer terugkeerde. Ook Europees was ze actief met Hellas in de Europa Cup. Pieken en dalen tekenen de handballoopbaan van de sierlijke opbouwspeelster.

Dat het nu even wat minder gaat in de Hofstad verbaast Talisa Groen niet. ,,Het klinkt wat afgezaagd, maar het komt door de vele blessures. We hebben al zo veel pech gehad. Steeds waren er bepalende speelsters niet fit. Ook nu weer missen we Celine Michielsen een tijdje. En zij is een belangrijke speelster voor de ploeg. Echt een aanwinst. De krappe selectie gaat ons nu toch wel opbreken.”

Groen, werkzaam in de schoenenmode, maakt zich niet ongerust over de lichte terugval. ,,Dat hebben we vaker meegemaakt. Tegen het einde van de competitie staan we er weer. Vorige seizoenen eindigden we wel eens op de vierde of vijfde plaats en deden dan toch mee in de strijd om de landstitel. Dit deel van de competitie gebruiken we vooral om aan de ploeg te werken. Systemen inslijpen en in de verdediging beter op elkaar ingespeeld raken. En de kampioenspoule? Die halen we echt wel.”

Talisa Groen was onlangs nog genomineerd voor de beste opbouwster van de vaderlandse competitie. Zij is niet de aanvoerster van Hellas, maar dwingt door haar inzicht en tactische spel toch veel respect af bij haar ploeggenoten. ,,Ik heb wat meer ervaring dan die jonge meiden. Daarom luisteren ze ook als ik bepaalde tips geef. Dat is meer een natuurlijk proces. Dat leidster zijn, gaat eigenlijk vanzelf. Wat dat betreft, hebben we een leuk team met een goede onderlinge sfeer. Ook nu het even wat minder gaat.”

De samenwerking met trainer/coach Erik van der Wel verloopt soepel, vindt Groen. Zij kent hem al vanuit de A-jeugd waarmee zij onder Van der Wel Nederlands kampioen werd. ,,Hij weet zó veel van handbal af. Is ook erg fanatiek. Wil altijd winnen en kan tekeer gaan als het niet lekker loopt. We krijgen dan flink op ons donder. Maar dat moet ook wel met een ploeg in opbouw. Het is mooi, dat Fred Michielsen er nu bij is gekomen als co-trainer. Hij en Erik vormen een evenwichtig duo.”

Het duel zaterdag met de Limburgse debutant V&L ziet Talisa Groen met vertrouwen tegemoet. ,,Het zal zwaar worden. Het is een enthousiaste ploeg die snel en onverwacht handbal speelt. Maar op basis van onze ervaring en kwaliteit moeten we die partij kunnen winnen. Zeker thuis. Vooral als we dezelfde vechtlust tonen als vorige week tegen VOC. De inzet was toen perfect. Verder is het voor de rest van het seizoen belangrijk dat we fit blijven. Meer blessures kunnen we niet gebruiken. En we moeten vooral veel minder wisselvallig spelen.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Kanjer van de Week Charlotte Kleibergen