Hellas blijft erin geloven

KNAPPE ZEGE BIEDT PERSPECTIEF VOOR HANDHAVING EREDIVISIE

Den Haag – Juichend vlogen de handballers van Hellas elkaar in de armen. Er werd feestgevierd alsof ze zich zojuist hadden gehandhaafd in de eredivisie. Zover was het nog niet, maar de 29-28 zege op Houten was een stap in de goede richting. Coach Saponjic: ,,Ik ben trots op die gasten en blijf erin geloven.”

De vreugde werd nóg groter toen bekend werd, dat concurrent Venlo verloren had. De achterstand op de Limburgers bedraagt met nog drie partijen te gaan slechts drie punten. Venlo komt de laatste wedstrijd naar de Laan van Poot. Uitblinker Karim Tamim: ,,Alle kans dus om van die laatste plaats af te komen en in de eredivisie te blijven zonder promotie-/degradatiewedstrijden.”

Zo spelend als tegen Houten zit die kans er ruimschoots in. Hellas speelde een vlotte partij handbal met bij vlagen zelfs prachtige aanvalscombinaties over drie, vier schijven. Het probleem is echter dat de Hellenen niet wekelijks hun vorm laten zien. Dit keer was de schotkracht ruim voldoende, maar in veel wedstrijden stokte de productie bij 21 doelpunten. Opbouwer Wessel Coster zorgde voor veel dreiging vanuit de tweede lijn en daardoor kon hij ook herhaaldelijk Karim Tamim fraai aanspelen aan de cirkel. Coster glunderend: ,,Eindelijk ging het weer eens lekker. Er kwam meer ruimte aan de cirkel en daar hebben we goed van geprofiteerd.”

Direct vanaf het begin was duidelijk dat Hellas er zin in had. In de verdediging werd niet veel weggegeven en aanvallend zat er veel tempo in de acties waardoor de defensie van Houten regelmatig te laat ingreep. Vooral de beweeglijke Bernie Vermeer zorgde voor veel gevaar. De ruime 15-10 ruststand was verrassend maar geenszins geflatteerd. De angst voor de bekende Hellasdip na het wisselen bleef uit. Althans, in de eerste tien minuten. Met een hoofdrol voor Tamim, die ook veel rebounds pakte, kwam de thuisclub op 19-11.

Niks aan de hand, dachten de supporters. Maar plotseling sloeg de paniek toe. Coach Hans van Dijk ging tijdens de time-out tekeer (‘jullie moeten je schamen’) en binnen tien minuten boog het plotseling fanatieke Houten de stand om naar 21-21. Wessel Coster: ,,Dat was toch de angst bij ons dat het wéér mis zou gaan. We verspeelden de bal een paar keer en schoten slecht. Daar profiteerde Houten direct van.” Vanaf dat moment werd het weer een wedstrijd die de Haagse fans de nodige hartkloppingen bezorgde.

Coster, Tamim en Vermeer zorgden steeds voor de voorsprong, maar telkens sloot Houten weer aan. Bij 25-23 verrichtte de sterk keepende René de Knegt opnieuw twee belangrijke reddingen waardoor de aansluitingstreffers uitbleven. Bij 27-23, na weergaloze acties van Bernie Vermeer, leek de buit binnen met nog slechts drie minuten op de klok. Nerveus gerommel stelde Houten in staat tot op één doelpunt te naderen, maar Hellas hield wankelend stand: 29-28.

Doelpunten Hellas: Karim Tamim (8), Wessel Coster (7),  Bernie Vermeer (4), Loek van Bergen en Henegouwen (4), Wessel de Groene (3), Pepijn Michielsen, Ubbo Starrenburg en Tim Fennis.

Bij Houten waren Daan Versleeuwen (8), Stijn Hoefnagels (5), Ilon Willems (4) en Riemer van Markus (4) de beste schutters.

WESDTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***) : Door het goede spel van Hellas in de eerste veertig minuten en de spanning daarna was het een boeiende wedstrijd om naar te kijken. Houten liet in tien minuten zien dat het goed kan handballen. Pas nadat coach Hans van Dijk zich kwaad maakte tijdens de time-out ging het lopen. Hellas speelde met passie en hield daarom nog net stand.

Scheidsrechters (***) : Miri Dzemidzic en Lucas van Tricht floten een prima wedstrijd. Ze zagen veel, floten niet overal voor en hadden van het begin tot het einde de partij onder controle. Er gebeurde vooral in het laatste kwartier van alles, maar zij bleven rustig en met overleg fluiten.

Beste spelers: Bij Hellas waren Karim Tamim en doelman René de Knegt de uitblinkers. Bij Houten schoot Daan Versleeuwen veel, maar raakte nogal eens de paal. Maar hij is een schutter die je constant in de gaten moet houden.

STUDIE IN NIJMEGEN – KARIM TAMIM STOPT

Karim Tamim was bij Hellas één van de uitblinkers. Hij kwam zijn oude club na de winterstop een handje helpen. Een aanwinst, zo bleek de afgelopen maanden. Volgend seizoen kan de Haagse club niet meer op hem rekenen. ,,Ik studeer in Nijmegen en pendel heen en weer. Dat is heel zwaar. Ik ga in Nijmegen wonen en dan is het avontuur bij Hellas voorbij. Dan richt ik me op mijn studie en op andere sporten daar in de buurt.”

AD/HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Kwartfinale beker tegen Bevo
Zaterdag 20.30 uur: huldiging der kampioenen!