Hellas de complimenten, Quintus de punten

Den Haag – Het wordt een repeterend verhaal voor de handballers van Hellas en Quintus. De Haagse ploeg bouwt steeds een ruime voorsprong op en verliest dan toch nog. De Westlanders komen op forse achterstand en winnen alsnog. Ook zaterdag in de derby hetzelfde scenario. 9-1 voor Hellas, maar Quintus pakte de zege: 21-24.

Foto: Jet van Bergen en Henegouwen

Het was aan de Laan van Poot weer typisch zo’n tweestrijd tussen de streekrivalen met alles erop en eraan. Bizar scoreverloop, fraaie doelpunten, onbegrijpelijke missers, tijdstraffen en een rode kaart. Met uiteindelijk Quintus als winnaar, maar met veel complimenten voor het gehavende Hellas. Het team van de coaches Budding/Saponjic opende furieus en pakte binnen een kwartier een 9-1 voorsprong. Het moest de inleiding zijn voor eindelijk eens een overwinning.

De sterk keepende René de Knegt: ,,Het gaf ons een geweldige boost, maar ik was er nog niet zeker van dat we gingen winnen. Ons probleem is, dat we zo’n marge niet kunnen vasthouden. We hebben te weinig wisselmogelijkheden. Dat breekt ons later in de wedstrijd  op.” Het begin was overtuigend met knappe treffers van Wessel de Groene en de loepzuiver schietende Ubbo Starrenburg.

Quintuscoach René Zwinkels pakte bij 4-0 al een time-out, maar kreeg zijn ploeg niet op de rails. ,,Van onderschatting was geen sprake. Het was meer de spanning. Ze waren nerveus. De voorbereiding was optimaal en dan gaat het toch weer mis. We hebben er nog steeds geen verklaring voor.”

Hellas combineerde voortreffelijk naar 10-3, maar betaalde vervolgens de tol voor de intensieve openingsfase. Drie fraaie doelpunten van Mitchell Verbraeken bracht Quintus dichterbij. Thierry van Zundert en Ubbo Starrenburg zorgden voor de perspectief biedende 13-10 ruststand. Al snel in de tweede helft moest de thuisclub de riante voorsprong prijsgeven. Binnen tien minuten was het 16-16 en kon Hellas opnieuw beginnen.

Maar daar zat het probleem. Quintus kon naar hartenlust doorwisselen en Hellas moest het doen met de vaste basis. De opbouwrij Starrenburg/Van Bergen en Henegouwen/Coster/Michielsen is van zwaar kaliber, maar het was ook nu weer ondoenlijk voor die sterkhouders om tweemaal een half uur vol gas te geven. Langzaam pakte de Heulse opponent het initiatief over.

Frank Meeuwisse zorgde bij 15-16 voor de eerste voorsprong, Collin de Vette schoot fraai  16-17 binnen en twee doelpunten van de teruggekeerde Niels van Lier betekenden 17-19. In die fase liep Westlander Ard Vollebregt tegen een ongelukkige rode kaart aan. In de break toucheerde hij licht de sprintende Loek  Van Bergen. De pechvogel: ,,Echt niet expres. Hij hield plotseling in en raakte ik hem van achteren.” De prima leidende arbiters Dzemidzic/Van Tricht konden niet anders dan rood trekken.

Het gaf Quintus een extra impuls. Bob Kouwenhoven zorgde voor 18-20 en Robin Dissel wurmde een achterwaarts balletje vanaf de cirkel knap binnen: 20-22. ,,Dat was het breekpunt,” vond de sterke Quintusgoalie Sven Hemmes. ,,Ik heb geen moment gedacht dat we zouden verliezen. Nee, zelfs niet bij 9-1. Maar vijf minuten voor het einde was voor mij de winst binnen.” In de hectische slotfase gebeurde nog van alles, maar het leeggestreden Hellas kon niet meer aanhaken. En dus kreeg Hellas de complimenten, maar pakte Quintus de punten.

Doelpunten Hellas: Loek van Bergen en Henegouwen (7), Ubbo Starrenburg (5), Wessel de Groene (4), Thierry van Zundert (2), Tim Fennis (2) en Pepijn Michielsen.

Doelpunten Quintus: Niels van Lier (4), Ard Vollebregt (4), Collin de Vette (3), Mitchell Verbraeken (3), Lex Dofferhoff (3), Frank Meeuwisse (3), Bob Kouwenhoven (2), Robin Dissel en Alex Koop.

Scheidsrechters (****): Miri Dzemidzic en Lucas van Tricht floten een prima wedstrijd. Ze waren niet pietluttig en lieten de wedstrijd lekker lopen. Ze houden van stevig handbal en dat is aantrekkelijk voor de vaart van het spel. Ze hebben een goed contact met de spelers en coaches. Het was een lastige derby met veel strijd tot op het randje, maar ze hadden de partij van het begin tot het einde volledig onder controle.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

Hellas-vrouwen tonen progressie
Bericht van de vrienden van Hellas