HELLAS DE MORELE WINNAAR

ZWAARBEVOCHTEN PUNT (24-24) OP FAVORIET TACHOS

Den Haag – Wat waren de handballers van Hellas dichtbij de eerste overwinning van dit seizoen. In een meeslepend gevecht met Tachos hielden de Hagenaars uiteindelijk één punt (24-24) over aan de strijd met de Waalwijkse opponent. Of het een verloren of een gewonnen punt was, vormde na afloop nog lang een discussie. Voor de spelers van Tachos was het duidelijk, dat zij het meest teleurgesteld waren.

De Hellenen koesterden het bevochten punt. Er was zelfs direct na afloop gejuich zichtbaar in het Haagse kamp. Niet zo verwonderlijk, want eindelijk in de vierde wedstrijd van het seizoen bikkelde de thuisclub het eerste punt bij elkaar. En er had waarschijnlijk nog wel meer in gezeten als Hellas bij 24-23 in de laatste twee minuten wat zorgvuldiger met de laatste kansen was omgesprongen.

Maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen, dat Tachos gelet op het scoreverloop wellicht het meeste recht op de eindzege had. Vrijwel de gehele wedstrijd stonden de Waalwijkers op voorsprong. Bij de rust met 9-10 en halverwege de tweede helft zelfs met 15-19. Het tekende de juiste instelling van de Hellenen dat ze steeds weer terugkwamen op basis van een geweldige vechtlust. Dát was ook de reden dat coach Neso Saponjic zo trots was op zijn manschappen. Onder toeziend oog van de oude maestro Jan Alma, die speciaal voor dit duel naar zijn vertrouwde sporthal aan de Laan van Poot was gekomen, streed de thuisclub voor elke centimeter.

Zonder spelbepaler Loek van Bergen en Henegouwen (geschorst), de aan zijn schouder geopereerde linkshander Ubbo Starrenburg en de ijzersterke verdediger Norbert Laernoes leek Hellas op voorhand verzwakt. Maar de jonkies van het technisch duo Budding/Saponjic pakten hun verantwoordelijkheid voortreffelijk op. Zoals zo vaak was Wessel Coster de aanjager van de ploeg, maar ook de jonge Kevin Hendriks, Thierry van Zundert, Wessel de Groene en Wessel Kuiper haalden alles uit de kast.

Het was niet altijd even mooi handbal van beide kanten, maar de spanning vergoedde veel. Tachos, zonder de geblesseerde topper Kevin Okkers, leek op voorhand de favoriet. Maar daar moet je bij coach Saponjic niet mee aankomen. Hij weet als geen ander zijn spelers tot het uiterste te inspireren. ,,Natuurlijk pakken wij vandaag de punten. Niks Tachos favoriet. Ik voel dat wij gaan winnen,” voorspelde de gedreven oefenmeester. En hij kreeg zijn gelijk. Al zag het daar lange tijd niet naar uit. De bezoekers hadden het beste van het spel met de atletische Duncan Hoost als uitblinker. Maar ook de ervaren cirkelloper Sahbi Jemai en de geweldige afstandsschutter Arjan Stuiver lieten zich nadrukkelijk gelden.

Hellas had het geluk dat doelman Jeroen van ’t Hart in glanzende vorm verkeerde. De andere Hellasgoalie Maikel Takken zat op de tribune (‘geen commentaar, vraag maar aan de trainer waarom’), maar Van ’t Hart kon met een gerust hart de hele partij tussen de palen blijven. Hij verslapte geen moment. Bij 15-19 leek het alsnog mis te gaan voor de Hellenen. Maar met fraaie doelpunten van Coster, Kuiper, Van Zundert en Hendriks knokten zij zich tien minuten voor tijd weer naast Tachos: 19-19.

In de resterende tien minuten ontrolde zich een spannend scoreverloop met de meest hectische momenten. Steeds de Waalwijkers op voorsprong, maar prompt de gelijkmaker van Hellas. Totdat, twee minuten voor het eindsignaal, de thuisclub met 24-23 op voorsprong kwam. Zou het dan toch? Maar het was te mooi om waar te zijn. In de laatste aanval schoot Tachos alsnog de gelijkmaker binnen. Niet eens onverdiend, al incasseerde het Waalwijkse kamp het gelijkspel als een nederlaag. En even verderop vierde Hellas een feestje vanwege dat ene o zo belangrijke puntje. Al was het alleen maar voor de moraal.

Doelpunten Hellas: Wessel Coster (7), Kevin Hendriks (4), Wessel Kuiper (4), Thierry van Zundert (4), Semmy Stigter (2), Wessel de Groene (2) en Pim van Starrenburg.

Tachos: Duncan Hoost (7), Arjan Stuiver (6), Sahbi Jemai (5), Rob Jansen (2), Thuké van Doorn (2), Johan Stege en Henrico van Best.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

STARRENBURG MET SUCCES GEOPEREERD