Hellas eindelijk van de laatste plek af

Den Haag – Eindelijk waren daar dan de eerste punten voor de handballers van Hellas. Na vijf verloren partijen in de eredivisie pakte de ploeg van het loektechnisch duo Budding/Saponjic tegen het eveneens nog puntloze Swift Arnhem met 26-24 de verdiende overwinning. Vooral op basis van veel inzet kwam de zege tot stand.

Makkelijk ging het allemaal niet voor de Hagenaars, die het nog steeds moesten doen zonder Bernie Vermeer, Kevin Hendriks en eerste doelman René de Knegt. Daarentegen kon de thuisclub wél weer beschikken over aanvoerder en aanjager Loek van Bergen en Henegouwen en dat scheelde aanzienlijk. Wessel Coster, na zijn revalidatie terug in de verdediging, vormde een belangrijke versterking voor Hellas. Ook Pepijn Michielsen en Ubbo Starrenburg,  terug van lichte blessures, konden hun bijdrage leveren.

Het begin was goed van de Hellenen, maar daarna ging het in het eerste half uur steeds stroever. Vijf minuten voor de rust was het 9-12 voor de Arnhemmers, maar door een korte opleving slaagde Hellas erin de marge bij het wisselen te beperken tot één doelpunt: 12-13.

Die stand bood perspectief voor een spannende tweede helft, maar slordige momenten bij de Hagenaars brachten Swift op 14-18. De thuisclub verdiende het compliment dat het bleef knokken voor een goed resultaat. Dat resulteerde na twintig minuten in 22-22 door sterk spel van Van Bergen en Henegouwen, Michielsen en Stigter. Op het moment dat Hellas met slechts vier spelers binnen de lijnen stond door een dubbele tijdstraf leek het pleit beslecht.

Maar de Hellenen toonden een opmerkelijke veerkracht en bleven vooral in de verdediging knap overeind onder aanvoering van leider Wessel Coster. Die inzet werd beloond na een aantal fraaie acties met de 26-24 zege. Coach Saponjic: ,,Ik ben supertrots op die gasten. Ik wist dat het succes een keer moest komen. De instelling was geweldig. Gelukkig eindelijk van die laatste plaats af. We gaan zeker nog meer punten halen als we deze instelling vasthouden. Ze hebben laten zien dat ze het kunnen.”

Doelpunten Hellas: Loek van Bergen en Henegouwen (7), Pepijn Michielsen (7), Ubbo Starrenburg (5), Semmy Stigter (5) en Jordy Langereis (2).

De vrouwen van Hellas, gedegradeerd uit de eredivisie, speelden na jaren niet de streekderby tegen de hoofdmacht van Quintus, maar tegen het opleidingsteam van de Westlandse club. Ook tegen het reserveteam was de ploeg van coach Joris Witjens niet opgewassen. Na een matig duel won het team van coach Nicole Grandazzi met 20-22.

AD HAAGSCHE COURANT / PETER LOTMAN

Bericht van Wil!