HELLAS HOUDT DE MOED ERIN

HAGENAARS KRIJGEN FLINKE  OORWASSING VAN AALSMEER

Den Haag – Het was op voorhand al een ongelijke strijd. De koploper van de eredivisie, Fiqas/Aalsmeer, tegen hekkensluiter Hellas. Toen daar ook nog eens een serie blessures aan Haagse kant bij kwam, was er van een duel helemaal geen sprake meer. De titelkandidaat won afgetekend met 12-32.

Het was een ongekende oorwassing. Op alle fronten was Aalsmeer, favoriet voor de landstitel, superieur. Maar wie mocht denken, dat de Hellenen door die afstraffing in een depressie zouden raken, had het mis. Vooral door de immer positieve benadering van het technisch duo Björn Budding/Neso Saponjic blijft de Haagse club hopen op betere tijden.

,,En die komen er ook,”, wist Saponjic, hét toonbeeld van optimisme, met stellige zekerheid. ,,Als straks al die blessures genezen zijn, hebben wij een team dat in de nacompetitie zo maar een paar plaatsen kan stijgen. Dan hoeven wij niet van Tachos en Swift te verliezen. Dat hebben wij pas geleden aangetoond. Er is dus nog niets verloren. Wij blijven in de eredivisie.”

Op de werklust van de bijeen gesprokkelde ploeg viel opnieuw niets aan te merken. Ook de jongelingen en de krachten uit het tweede team deden ongelofelijk hun best. Met dit keer linkshander Ubbo Starrenburg voorop in de strijd. Na het wegvallen vroeg in de wedstrijd van aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen kwam de grootste verantwoordelijkheid op de schouders te liggen van de altijd wat flegmatiek ogende Starrenburg. Hij pakte die taak dit keer prima op.

Ook de altijd bikkelende Norbert Laernoes probeerde er het beste van te maken. En met hem zijn broer Jelmer, de voormalig eerste teamspeler die voor even is teruggehaald. Het was allemaal niet genoeg om het bij vlagen prachtig spelende Aalsmeer ook maar enigszins te bedreigen.

Trainer/coach René Romeijn zat dit keer op de tribune omdat hij net terug was van een trainerscongres in Denemarken. Zijn stand-in Peter Tier, al jaren de succesvolle keeperstrainer bij Aalsmeer, loodste zijn ploeg op vakkundige wijze door het verplichte nummer. De fameuze topkeeper kon het zich permitteren in de tweede helft zijn basiskrachten lang op de bank te houden. De aanstaande kampioen verzwakte er nauwelijks door.

De confrontatie was ook een weerzien met Samir Benghanem. Opnieuw werd duidelijk dat de bij Hellas opgeleide cirkelloper de juiste keuze heeft gemaakt door eind vorig seizoen over te stappen naar Aalsmeer. Hij was ongrijpbaar aan de cirkel, verdedigde als een ‘beest’ en behoort nu al tot de vaste kern in de Romeijn-brigade. Na lang smeken van zijn fanclub op de tribune kreeg hij een minuut voor tijd een publiekswissel. Het toonde aan hoe ontspannen Aalsmeer de partij kon afwerken. Er werd op de wisselbank gepraat, gelachen en gedold.

Ondanks die ontspannen sfeer lieten de gasten ook nog fraaie staaltjes handbal zien. Het cirkelspel en breaks van Rodrigo Huttinga en vooral de treffers van de altijd ‘vliegende’ Robin Boomhouwer waren een lust voor het oog.

Bij Hellas was er één echte uitblinker. En dat was uitgerekend doelman Jeroen van ’t Hart. Hij kwam dit seizoen over van Aalsmeer en wilde tegen zijn oude club graag schitteren. Dat lukte hem, ondanks de 32 tegentreffers, op uitstekende wijze. Hij behoedde zijn team uiteindelijk voor een nog grotere afstraffing.

Doelpunten Hellas: Jelmer Laernoes (4), Ubbo Starrenburg (3), Wessel de Groene (2), Tom Visser, Norbert Laernoes en Semmy Boekee. Bij Aalsmeer waren Rodrigo Huttinga en Robin Boomhouwer (beiden 7) de beste schutters.

AD HAAGSCHE COURANT/PeterLotman

HELLAS HOOPT OP WESSEL COSTER