HELLAS IS ER KLAAR VOOR

EENZIJDIGE GALAVOORSTELLING TEGEN HANDBAL VENLO

Den Haag – Was Hellas zo goed of Handbal Venlo zo slecht? Dat was de grote vraag tijdens en na afloop van het merkwaardige duel in de eerste divisie tussen de beide partijen. De ploeg van vertrekkend oefenmeester Nico Stet won met 33-7 en dat was een uitslag die niet vaak is voorgekomen op dit niveau.

De thuisclub liet bij vlagen prima handbal zien. Mooie combinaties, ‘vliegertjes’, snelle breaks, knap cirkelspel. En ook de verdediging van de Hellenen gaf nauwelijks een kans weg. Veel schoten van de Limburgers werden geneutraliseerd door het solide middenblok. En als er al eens een bal doorheen kwam, was Bart Ravensbergen in het Haagse doel niet te passeren. De keeper, die nadrukkelijk in de belangstelling staat van landskampioen Volendam, stond zijn plaats in de tweede helft af aan collega Stefan Stapper. Ook hij had weinig moeite zijn doel schoon te houden.

Hellas, dat binnenkort aan de play-offs voor een plaats in de eredivisie begint, vervulde dus in alle opzichten de sportieve plicht. Het vreemde was, dat ook Handbal Venlo nog aanspraak kon maken op een plek in die nacompetitie. Maar al vanaf het begin was daar niets van te merken. De Limburgers begonnen lusteloos aan het duel en werden door een gemotiveerd Hellas binnen tien minuten al op 6-0 gespeeld. Pas op dat moment kon Venlo uit een strafworp de eerste tegengoal produceren.

De supporters van Hellas keken elkaar op de tribune verbaasd aan. Wat op voorhand een aantrekkelijke partij leek te kunnen worden, ontwikkelde zich tot een eenzijdige galavoorstelling van de Hellenen. Het werd 14-1 voordat Venlo, in de 23ste minuut, het eerste speldoelpunt liet aantekenen. De weer gedreven spelende Daan Kulker en drie perfecte breaks van Stanley Santos zorgden voor de ongekende 19-2 ruststand. Hoogtepunt was de knappe stop van keeper Ravensbergen, die vervolgens de wegsprintende Semmy Boekee feilloos aanspeelde.

De discussies in de rust gingen vervolgens slechts over hoe hoog de stand zou uitvallen. Hellas hield ook na de rust het tempo hoog, maar coach Stet kon niet verhinderen dat de concentratie bij zijn adepten een tikje wegebde.

De ongekend zwakke tegenstand van Venlo zorgde er voor, dat de thuisclub zich ook na het wisselen naar hartenlust kon uitleven: 33-7.

BEWIND

Duidelijk was dat de Hellenen de laatste drie jaar onder het bewind van trainer Nico Stet aan techniek, tactiek en snelheid hebben gewonnen. Met een gerust hart kan de Haagse club aan de play-offs beginnen. De wedstrijd tegen Handbal Venlo was daarvoor geen maatstaf. Ook de ervaren Stet realiseerde zich dat terdege. ,,Dit Venlo was ontzettend zwak. Zo makkelijk hebben we het dit seizoen nog niet gehad. Maar het echte werk gaat binnenkort pas beginnen.”

Veel waardering was er voor het sterk leidende arbitrale duo Ferry van de Beek/Niels Egberts. Ondanks het grote krachtsverschil bleven zij tot de laatste seconde scherp. En dat was niet eenvoudig.

Doelpunten Hellas: Daan Kulker (8), Ubbo Starrenburg (6), Jelmer Laernoes (4), Stanley Santos (4), Semmy Boekee (4), Samir Benghanem (3), Wessel Coster (3) en Stefan Coster.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Stem op Peter voor Penningmeester van het jaar!
Dank!