HELLAS IS NA ONVERWACHTE NEDERLAGEN IN DE KNEL GERAAKT

Den Haag – Onverwacht is de wedstrijd van de handbalsters van Hellas zaterdag (20.30 uur, Laan van Poot) tegen E&O van groot belang geworden. De ploeg van trainer/coach Fred Michielsen staat met nog twee partijen in de reguliere competitie maar één punt voor op E&O en Handbal Venlo. Winst is dus noodzakelijk om de huidige zesde positie in de kampioenspoule vast te houden.

Wie aan het begin van het seizoen zou hebben voorspeld dat Hellas misschien wel in de degradatiegroep terecht zou komen, was voor gek verklaard. De talentrijke Haagse formatie neemt al jaren met succes deel aan de play-offs. Toch is inmiddels de stormbal gehesen, want na een aantal onverwachte verliespartijen is Hellas toch een tikkeltje in de knel geraakt. Blessures van bepalende speelsters zijn daar de laatste maanden vooral debet aan.

Daar komt bij, dat concurrent E&O de laatste weken juist in een flow is gekomen met knappe zeges op onder meer de topploegen VOC en Quintus. Ook Handbal Venlo, nog niet zo lang geleden een uitgesproken kandidaat voor de play-down, heeft zich inmiddels opgewerkt naar een kansrijke plek achter Hellas.

Coach Michielsen wil niet denken aan dat doemscenario. ,,Het is Quintus afgelopen zaterdag helaas niet gelukt om hun sportieve plicht te doen en van E&O te winnen. Dat had iedereen wel verwacht. Het is niet anders. Wij hebben te maken met die werkelijkheid. Mijn team kent het belang van de wedstrijd tegen E&O. De speelsters weten dat alleen winst telt. Belangrijk voor ons is de grote nederlaag tegen Dalfsen goed te verwerken en de knop om te zetten. Het zal zaterdag heel spannend worden.”

Hellas mist nog de geblesseerde Esmee Dekker, Fenne Rijks en Dunja Zornic. Het meespelen van Celine Michielsen (hamstringproblemen) wordt op het laatst moment beslist.

Stand voor cruciale zesde plaats (na zestien wedstrijden) : SEW 15 (-3), Hellas 15 (-5), Venlo 14 (-31) en E&O 14 (-78). Programma zaterdag: Hellas-E&O; Venlo-Dalfsen en V&L-SEW. Op de laatste speeldag (15 feb.): Quintus-Hellas; E&O-Venlo en SEW-VOC.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Lieneke Boks overleden