HELLAS: KOSTBARE PUNTEN

COACH VAN DER WEL VOORAL TEVREDEN OVER INZET

Den Haag – Opluchting in het kamp van Hellas na afloop van het gewonnen handbalduel met het Limburgse V&L. Na het verlies tegen debutant Aalsmeer wilden trainer Erik van der Wel en zijn vrouwen niet weer tegen een onverwachte zeperd oplopen. De 25-22 zege op de andere promovendus betekende dan ook twee kostbare punten.

In het verleden waren dit soort wedstrijden tegen de onderste helft van de eredivisie eenvoudige ‘tussendoortjes’ voor het gerenommeerde Hellas. Maar sinds het vertrek van een aantal speelsters en vanwege de blessures van een paar bepalende basiskrachten zijn deze partijen zelfs voor Hellas lastig te nemen hindernissen geworden. Dat bleek maar weer eens tegen het stugge V&L, dat bepaald niet naar Den Haag was gekomen om zich zo maar te laten afslachten. De Limburgse speelsters wilden juist tegen Hellas laten zien dat zij in de eredivisie thuishoren. In het begin van het niet geweldige kijkspel had V&L verrassend zelfs het overwicht. Na twintig minuten was de stand weliswaar in evenwicht bij 10-10, maar de thuisclub had de handen vol aan de vrijuit spelende opponent.

Met de 13-10 ruststand leek Hellas de zaken aardig op orde te hebben. Dat was maar schijn, want in het tweedehalf uur lukte het de Limburgse debutant telkens weer op gelijke hoogte te komen. Totdat Hellas bij 21-17 het verschil op vier doelpunten bracht. ,,Dat was het moment,” vond coach Van der Wel,” dat wij hadden moeten doordrukken. V&L zat even in een zwakke fase en daar moet je direct van profiteren. Maar dat deden we niet. We maakten juist zelf ook meer fouten en gingen kansen missen. Daardoor hielpen we V&L terug in de wedstrijd.”

Opnieuw bleek hoe gevaarlijk dat is tegen een opponent die vervolgens de indruk kreeg dat er toch nog wat te halen viel. Het werd opnieuw gelijk bij 21-21 en Hellas moest er een slotoffensief uitpersen om de zo belangrijke punten alsnog binnen te halen. Bij 22-21 en 23-22 was het nog even zweten, maar de laatste twee treffers van Hellas gaven de doorslag.

De ploeg toonde voldoende vechtlust en was niet van plan weer de punten tegen een op de ranglijst lager geklasseerde tegenstander te verspelen. Van der Wel: ,,Die inzet en het willen knokken voor de punten, stemden mij het meest tevreden. Verder ook het snel opbrengen van de bal. We hielden het tempo er in. Dat was de winst vanavond.”

In de slotfase van het duel toonde aanjaagster Talisa Groen nogmaals haar grote waarde voor de ploeg. Zij nam de hele wedstrijd veel initiatief en was sturend binnen het team. Toen het er op aankwam, scoorde zij zelf ook twee belangrijke doelpunten door zich met een slimme passeerbeweging vrij te spelen. Haar acties vormden het genadeschot voor V&L, dat zich dapper had verweerd tegen een dit keer wilskrachtig Hellas.

Doelpunten Hellas: Talisa Groen (6), Lisanne van Vliet (5), Ana Pavkovic (5), Chantal Slegtenhorst (3), Denise Maquelin (2), Lisette Moelker (2), Melisa Osmanagic en Angelique van Duijvenbode.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Vrijkaartjes voor hereninterland Nederland - Zweden op 3 november