HELLAS LIGT OP KOERS

PLOEG VAN COACH NICO STET LEEFT ZICH UIT TEGEN HOUTEN

Den Haag – De handballers van Hellas blijven door de overtuigende 34-20 overwinning op Houten goed op koers in de strijd om de titel in de eerste divisie. De ploeg van trainer/coach Nico Stet speelde een voortreffelijke wedstrijd met bij vlagen oogstrelende acties. Stefan Coster was met negen doelpunten de beste schutter.

Hellas wil dit seizoen het liefst direct terugkeren naar de eredivisie. Zo spelend als tegen Houten mogen de Hellenen ook aanspraak maken op promotie. Coach Stet was echter zo reëel om toe te geven dat Houten niet de juiste maatstaf was. ,,Wij hebben sterk gespeeld. Vooral over de eerste helft ben ik erg tevreden. Maar Houten was verdedigend niet zo best. Het belangrijkste voor ons is dat we in het spoor blijven van koploper Tachos.”

De thuisclub speelde gedreven en liet fraaie combinaties zien. Om die reden was het voor de toeschouwers een aantrekkelijk kijkspel ondanks het krachtsverschil. De jonge ploeg van de voormalig topspelers Anel Mahmutefendic en Hans van Dijk is nog in opbouw. Tegen het meer ervaren Hellas, dat al uitkwam in de eredivisie, was het nog niet opgewassen.

De kracht van de Hagenaars was vooral het hoge tempo waarmee de aanvalsacties werden opgezet. Met veel druk op de vijandelijke dekking scoorden de Hellenen vervolgens makkelijk na korte wissels of simpele passeerbewegingen. Tot aan 5-5, in de tiende minuut, was het nog een wedstrijd. Daarna liep Hellas snel weg van de tegenstribbelende opponent. Opvallend was dat de eerste drie doelpunten van Helleen Samir Benghanem door vijf treffers op rij werden beantwoord door Robin Jansen van Houten. Een speler met veel handbalkwaliteiten.

Bij de thuisclub konden vooral de opbouwers zich uitleven met hun afstandsschoten. Stefan Coster blonk uit met negen doelpunten. Maar ook de linkshandige Ubbo Starrenburg (7x) deed van zich spreken. Het mooiste doelpunt van de partij showde Hellas vlak voor de rust. Midopbouwer Daan Kulker speelde hoekspeler Semmy Boekee perfect aan in de lucht en uit het ‘vliegertje’ scoorde hij beheerst de 16-8.

Een sterke partij speelde ook het jeugdig talent Wessel Coster. Niet alleen in aanvallend opzicht haalde hij een ruime voldoende, maar vooral ook in de verdediging verzette hij in het centrum bergen werk. Na het wisselsignaal van de sterk leidende scheidsrechters Jody Pakvis en Milou van Ruijven kon Hellas het hoge niveau van het eerste half uur niet meer bereiken. Stet: ,,De concentratie zakt toch wat weg bij zo’n grote voorsprong. Dat is niet goed, maar wel begrijpelijk.”

Via 19-9 (rust), 26-14 (na een kwartier) en 32-16 (tien minuten voor tijd) kon Hellas met 34-20 de eindstreep bereiken. In die fase kon coach Stet ook zijn jeugdige wisselspelers nog inzetten. Vooral Wessel de Groene kon daarbij met twee doelpunten met een goed gevoel terugkijken op zijn debuut voor eigen publiek.

Doelpunten Hellas: Stefan Coster (9), Ubbo Starrenburg (7), Semmy Boekee (4), Samir Benghanem (4), Jelmer Laernoes (3), Daan Kulker (2), Wessel de Groene (2), Wessel Coster (2) en Norbert Laernoes.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

HELLAS SUPERIEUR AAN FORTISSIMO