HELLAS MET COACH JAN ALMA NAAR KNAPPE WINST OP TACHOS

DOELMAN BART RAVENSBERGEN WEER NAUWELIJKS TE PASSEREN

Den Haag – De handballers van Hellas hebben met de 20-17 overwinning op koploper Tachos een fraai eerbetoon gebracht aan voormalig toptrainer Jan Alma. De 78-jarige maestro van het vaderlandse handbal was als coach uitgenodigd door de huidige trainer Nico Stet. De Hellenen zorgden voor een onvergetelijke avond voor Alma die zichtbaar genoot.

De zege op de Brabanders vormde bovendien een mooie revanche op de eerder dit seizoen geleden nederlaag in Waalwijk. Beide ploegen waren aan het begin van het seizoen kandidaat voor de titel, maar door onnodig puntverlies van Hellas stevent Tachos af op de rechtstreekse promotie. De Hagenaars zullen via de nacompetitie de eredivisie moeten proberen te bereiken.

De thuisclub legde de basis voor de knappe zege in het eerste kwartier. Met snel en aantrekkelijk aanvalsspel pakte de ploeg van het gelegenheidsduo Alma/Stet een 10-4 voorsprong. Vooral Stefan Coster was goed op schot. Daarnaast leunde Hellas de hele partij op de verdediging met het sterke middenblok Wessel Coster/ Samir Benghanem. Een hoofdrol was weggelegd voor de uitblinkende doelman Bart Ravensbergen. In de tweede helft, toen Hellas even wankelde, behoedde hij zijn team met een serie formidabele reddingen voor het kantelen van de partij.

Met Daan Kulker als onverwoestbare aanjager pakten de Hellenen bij de rust een 13-10 voorsprong. Direct na het wisselen zorgde Wessel Kuiper, terug na een langdurige blessure, met zijn bekende sprongschot fraai voor 14-10.  Ondanks twee gestopte strafworpen door Stefan Stapper werd het bij 18-16 nog even penibel. Een beheerste treffer van Jeffrey Zevenbergen in ondertal en een koelbloedig benutte strafworp van Wessel Coster zorgden voor de bevrijdende 20-16 voorsprong, met nog minder dan twee minuten op de klok.

Opvallend bij Tachos, dat promotie naar de eredivisie ondanks de nederlaag niet meer kan mislopen, was de rol van Kevin Okkers. De voormalig topspeler van Quintus was verdedigend sterk op dreef zoals altijd. Maar in aanvallend opzicht stond hij wel erg geïsoleerd in de linkerhoek. Hij werd nauwelijks betrokken in het spel, terwijl hij een schitterende passeerbeweging in huis heeft. Zijn opbouwers bleven maar volharden in het naar binnenstarten en schieten in het grote middenblok van Hellas. Coach Frank van Ommen had een van zijn meest waardevolle spelers naar de opbouw moeten dirigeren en hem het spel bijvoorbeeld vanaf de midopbouw moeten laten verdelen. Ook Thuké van Doorn kan met zijn geweldige schotarm veel meer dan hij tegen Hellas liet zien. Tachos had wel de pech dat het linkshander Roy Meijs (ook ex Quintus) en Duncan Hoost moest missen. Meijs, net hersteld van een handblessure, heeft vermoedelijk een afgescheurde kruisband en zal voorlopig uit de running zijn. Één conclusie zullen ze bij het ambitieuze Tachos inmiddels ook wel hebben getrokken. Om ook maar enige kans van slagen te hebben in de eredivisie zal er aanzienlijke versterking moeten komen. Hercules en Hellas weten daar inmiddels alles van.

Doelpunten Hellas: Stefan Coster (8), Daan Kulker (4), Semmy Boekee (2), Jelmer Laernoes (2), Wessel Kuiper, Ubbo Starrenburg, Jeffrey Zevenbergen  en Wessel Coster. Bij Tachos waren Henrico van Best en Luc Majoor (beiden viermaal raak) de beste schutters.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Nieuwe vrienden van Hellas deze week
Heren winnen van Tachos met gastcoach Jan Alma!