Hellas moet diep gaan maar blijft in de eredivisie

rn
De twee keepende broers René (rechts) en Nick de Knegt zijn dolblij met de zege van Hellas.         Foto: Jet van Bergen en Henegouwen

STADGENOOT WHC VERKOOPT DE HUID DUUR
Den Haag – Diep moesten de handballers van Hellas gaan in de stadsderby tegen WHC om het eredivisieschap veilig te stellen. Na de uitoverwinning vorige week lukte het de Hellenen ook ditmaal een verschil van drie doelpunten (20-17) op het scorebord te krijgen. Maar wat ging het opnieuw moeizaam.
Het team van de vertrekkende coaches Björn Budding en Neso Saponjic was blij met de overwinning én de handhaving in de eredivisie. Maar over het vertoonde spel was niemand te spreken. Een ploeg met zó veel kwaliteit zou de toeschouwers in de sfeervolle Hellashal meer kijkplezier moeten bieden. Bij WHC lag dat beduidend anders. Gelet op de mogelijkheden van de eveneens scheidende trainer Bart de Koning had zijn team het prima gedaan.
,,We hebben Hellas twee wedstrijden flink laten zweten. Als je ziet hoeveel trainingsuren zij maken in vergelijking met ons, hebben wij het niet slecht gedaan,” blikte Erwin Roeleveld tevreden terug. Ondanks aanbiedingen van Bene-Leagueclubs blijft de snelle hoekspeler WHC trouw. ,,Ik kan door mijn werk maar beperkt trainen, dus een topclub is geen haalbare kaart voor mij.”
Hellas opende veelbelovend: 7-2 na een kwartier. De verwachte nekslag bleef, net als in de heenwedstrijd, opnieuw uit. Het tempo zakte terug en dat was koren op de molen voor WHC. Met vertragend maar listig spel werd de achterstand helemaal weggepoetst. De 9-8 ruststand zei veel over de minimale schotkracht van beide ploegen, maar was vooral ook de verdienste van WHC-doelman Stefan Stapper die een sublieme partij keepte.
Ook na het wisselen lukte het Hellas, dat over beduidend beter potentieel beschikte, niet om WHC van zich af te schudden. Pas op de momenten dat Pepijn Michielsen werd ingezet kwam er meer dreiging in de veel te steriele Haagse ploeg. Hij speelde een aantal malen cirkelloper Karim Tamim feilloos aan. Zijn acties en het goede spel van Loek van Bergen en Henegouwen en Wessel Coster brachten Hellas op 16-13.
Bij 19-15, met nog zeven minuten op de klok, veerde WHC door treffers van Ferry Bakker en Daan de Koning nog even op. Verder liet Hellas het niet komen en in de slotminuut mocht Jeffrey Zevenbergen zijn afscheid bekronen met een benutte strafworp. Grote vreugde vervolgens bij Hellas, dat na de ontsnapping vorig seizoen er opnieuw een jaar eredivisie aan vast mag plakken. Aanvoerder Van Bergen en Henegouwen: ,,Een lang en zwaar seizoen dat gelukkig toch goed is afgelopen. Maar wat kostte het een moeite.”
Doelpunten Hellas: Wessel Coster (6), Karim Tamim (4), Loek van Bergen en Henegouwen (4), Ubbo Starrenburg (3), Tim Fennis, Bernie Vermeer en Jeffrey Zevenbergen.
Doelpunten WHC: Daan de Koning (4), Erwin Roeleveld (3), Ferry Hage (3), Michel van Beijnum (2), Ferry Bakker (2), Marc van Reijn, Martin Boers en Kjeld Meijnen.
WEDSTRIJDRAPPORT
Amusementswaarde (****) : Gelet op de grote belangen was het een boeiende partij om naar te kijken. Handbaltechnisch zeker niet groots, maar er waren prima acties bij en de spanning maakte veel goed. WHC maakte het Hellas behoorlijk lastig en dat was opvallend gelet op het sterke potentieel van Hellas. Het grote verschil in trainingsarbeid kwam nauwelijks tot uitdrukking. Hellas moest flink aan de bak en dat was de verdienste van WHC dat opvallend sterk presteerde in beide wedstrijden.
Scheidsrechters (****) : De arbiters Yves Schols en Roel Zuijlen hadden het duel prima onder controle. De opstootjes en binnenbrandjes werden bijtijds de kop in gedrukt. Ze hadden ruim voldoende overwicht om het grimmige duel tot een goed einde te brengen. Een prima keuze om deze jonge, maar toch al ervaren scheidsrechters op deze lastige stadsderby te zetten.
Beste spelers: Bij Hellas vielen Wessel Coster en Loek van Bergen en Henegouwen op door hun doelpunten. Maar ook Pepijn Michielsen, die weliswaar niet scoorde, maar een groot aandeel had in de uiteindelijke zege. Zijn passjes naar cirkelloper Karim Tamim waren opnieuw weergaloos. Dat is zijn grote kracht. Bij WHC was doelman Stefan Stapper de absolute uitblinker. Hij stopte heel veel en hield daarmee zijn team in de wedstrijd.
AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Kassadiensten bedankt!!
Haagse stadsderby om plaats in eredivisie