HELLAS MOET WEER MEEDOEN OM DE LANDSTITEL

DE MISSIE VAN MICHIELSEN

Den Haag – Eind vorig jaar nam Fred Michielsen de technische leiding bij de handbalvrouwen van Hellas over van de vertrokken hoofdtrainer Erik van der Wel. De samenwerking tussen beide partijen beviel de afgelopen maanden zo goed, dat is besloten ook volgend seizoen de verantwoordelijkheid in handen te geven van de Brabander.

Michielsen heeft het duidelijk naar zijn zin bij de club uit de residentie. Ook de speelsters zijn enthousiast over de verdere samenwerking met de gedreven oefenmeester. De uit Breda afkomstige coach heeft een heldere verklaring voor de continuering van zijn verbintenis. ,,De reden dat ik bij Hellas ben gebleven, stamt nog uit de tijd dat ik afspraken heb gemaakt met manager Henk Baggerman. Ik kwam toen als co-trainer bij Erik van der Wel en als hij zou stoppen, dan zou ik de functie aangeboden krijgen. Op voorwaarde natuurlijk dat het zou klikken met de groep en de club tevreden was over mijn functioneren. Dat blijkt het geval te zijn.”

Michielsen is blij, dat hij bij Hellas verder kan bouwen aan de ploeg die er nu staat. ,,Hellas is een begrip in handballend Nederland. Ik vind het een eer om hier als hoofdtrainer werkzaam te zijn. Als je kijkt naar het verleden zijn er weinig tot geen trainers van buiten de club die bij de dames van Hellas actief zijn geweest. Zoals het er nu naar uitziet, blijft de ploeg in tact. Dat betekent dus dat we door kunnen gaan met de sterke basis die we nu hebben. Al zullen we ook moeten kijken naar versterking. Er zijn contacten gelegd met speelsters die een meerwaarde kunnen hebben.”

Fred Michielsen zal geassisteerd worden door Bas Agterberg, voormalig speler van Hellas en Quintus en jeugdtrainer van de Haagse club. Michielsen: ,,Bas en ik zullen ook veel aan de opleiding gaan doen. Dat is altijd de kracht van Hellas geweest. De selectie heeft veel kwaliteit, maar daarnaast gaan we ook investeren in de A-jeugd. Een aantal maakt nu al de overstap en van het tweede team maken we een beloftenteam dat de aansluiting met het eerste moet realiseren. We willen uiteindelijk komen tot een mix van 70/80% eigen opgeleide speelsters en 20% kwaliteit van buiten. Daarom moeten we bij de jeugd een inhaalslag maken en we moeten alle kwaliteit aan kader die er binnen Hellas is, mobiliseren.”

,,Bas en ik hebben dezelfde visie over opleiden. Zijn taak als trainer van het beloftenteam en als assistent bij het eerste is van groot belang. Zijn focus ligt op de opleiding. We hebben doelstellingen geformuleerd voor de korte en de lange termijn. De lange termijn is duidelijk: Hellas moet dan weer meedoen om de landstitel. Voor de kortere termijn, volgend seizoen dus, willen we weer de kampioensgroep halen, minstens plaats vier bereiken, succesvol zijn in de beker en een plek behalen voor de Europa Cup. Hellas hoort gelet op de reputatie in de top mee te draaien.”

VEEL ERVARING ALS TRAINER/COACH

De 45-jarige Fred Michielsen is afkomstig uit Breda, getrouwd en heeft drie kinderen, die actief zijn binnen de handbalsport. Zij maken deel uit van de nationale selecties talenten. Dochter en JO international Celine speelt bij Hellas. Hij is werkzaam als Teamleider Anesthesie en Recovery in het Amphiaziekehuis in Breda. Hij was eerder trainer/coach van Rapid en EBHV in Breda, Witte Ster in Waspik, Heerle en GHV Goirle. Daarna was hij hoofdtrainer van Groene Ster en Nieuwegein in de eredivisie, voordat hij overstapte naar Hellas.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Herenwedstrijd van komende zaterdag is uitgesteld
Stem op Peter voor Penningmeester van het jaar!