HELLAS NEEMT MET OPGEHEVEN HOOFD AFSCHEID VAN EREDIVISIE

Den Haag – De handballers van Hellas kunnen met opgeheven hoofd afscheid nemen van de eredivisie. Na de degradatie leverden de mannen van trainer/coach Nico Stet nog twee prima prestaties af. Eerst het gelijkspel tegen Aalsmeer en zaterdag de knappe 26-21 overwinning op Swift Arnhem. Spijtig genoeg kwam de juiste vorm net te laat voor handhaving.

Voor Hellas stond er niets meer op het spel, maar voor opponent Swift des te meer. De Arnhemmers konden bij een overwinning nog een beslissingsduel forceren tegen HARO. Na de nederlaag tegen Hellas zullen zij p/d wedstrijden moeten spelen tegen de algeheel periodekampioen van de eerste divisie. Dat zal, zoals de zaken er nu voor staan, Tachos Waalwijk of Loreal Venlo zijn.

Dat de Hellenen tegen Swift vrijuit konden spelen, toonde opnieuw aan dat zij over voldoende kwaliteiten beschikken. Zodra de druk van het móéten presteren wegvalt, is Hellas eredivisiewaardig. Maar regelmatig bleek tijdens de competitie dat de jeugdige equipe van coach Nico Stet nog niet opgewassen was tegen de fysieke strijd en de spanning van het hoogste niveau.

,,Daar waren we vooraf ook al bang voor,” gaf Stet al eerder aan. ,,Maar we wilden het toch proberen. Jammer dat het niet is gelukt, maar we hebben gestreden voor wat we waard waren. Volgend seizoen gaan we proberen in één keer weer terug te komen. De selectie blijft in tact. Bovendien is onze jeugdploeg Nederlands Kampioen geworden. Dus dat biedt perspectief voor de toekomst.”

Tegen Swift ging het lang gelijk op. Bij 11-10 en 15-14 viel er geen winnaar te voorspellen. Totdat de thuisclub een gaatje sloeg naar 17-14. Maar opnieuw haakte een verbeten strijdend Swift bij 17-16 weer aan. In de slotfase sloeg Hellas bij 23-19 de beslissende kloof om die marge ondanks hevig verzet van de Arnhemmers niet meer af te staan. Het Rotterdamse HARO was Hellas bijzonder dankbaar, want door de nederlaag van Swift handhaven zij zich definitief in de eredivisie.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

LANDSTITEL VOOR JUNIOREN HELLAS