HELLAS PAKT IN LAATSTE MINUUT NOG PUNTJE

DIEPE ZUCHT BIJ COACH NESO SAPONJIC

Den Haag – Een diepe zucht slaakte Neso Saponjic na afloop van de kraker in de degradatiepoule tussen Hellas en Aristos. De Haagse handbalcoach zag zijn ploeg in de slotminuten nog net één punt pakken (19-19) na de hele wedstrijd op achterstand te hebben gestaan. ,,Een gewonnen punt”, moest Saponjic dan ook toegeven.

Toch was de altijd heftig meelevende trainer teleurgesteld. Hij was er vooraf zó van overtuigd dat de volle winst in Den Haag zou blijven. Een overwinning zou de Hellenen wat meer lucht hebben gegeven in de strijd tegen rechtstreekse afdaling uit de eredivisie. Maar met dat ene punt kwam de thuisclub goed weg in een duel dat met recht degradatiehandbal mocht worden genoemd. Het was allemaal niet fraai wat beide partijen lieten zien, maar de spanning was tot de laatste seconde om te snijden.

Het Amsterdamse Aristos, laatste met twee punten, en Hellas, één punt daarboven, realiseerden zich dat er gewonnen moest worden om die andere Haagse club, Hercules, niet uit het oog te verliezen. Het werd dus een zenuwslopende partij waarbij Aristos in de openingsfase de nervositeit het beste onder controle had.

De lange en gevaarlijke schutter Jeroen de Ruyter schoot direct twee keer raak, maar kwam daarna niet meer in het stuk voor. Hij kreeg een persoonlijke bewaking van eerst Jordy Langereis en daarna Semmy Stigter. Daarmee was zijn productie beteugeld. Een goede zet, maar de Hellenen profiteerden daar nauwelijks van.

Zoals het hele seizoen al scoorden de Hagenaars moeizaam. De linkshandige opbouwer Ubbo Starrenburg was weer van de partij na zijn langdurige schouderblessure, maar hij moet duidelijk nog spelritme opdoen.

Starrenburg: ,,Ik ben blij dat ik er weer bij ben. Het is even wennen, maar ik hoop de komende weken van waarde te zijn voor mijn team.” Hij miste in de tweede lijn zijn maatje Loek van Bergen en Henegouwen, die vanwege een hamstringblessure maar een kwartier mocht spelen. Met die twee sterke opbouwers binnenkort weer optimaal inzetbaar kan Hellas nog van zich laten spreken.

Tegen Aristos was het worstelen en ploeteren. De verdediging stond weer als een huis met daarachter twee uitblinkende keepers, René de Knegt en Jeroen van ’t Hart. Over de dekking hoeft coach Saponjic zich geen zorgen te maken. Hellas heeft de op één na sterkste verdediging van de eredivisie. Een knappe prestatie als je bijna onderaan staat.

Na de 8-10 ruststand leek de thuisclub bij 9-13 naar een nederlaag te worden gespeeld. Maar dankzij twee doelpunten van de sterk spelende Kevin Kersten haakte Hellas toch weer aan.

Toen vervolgens Wessel Coster, Semmy Stigter en Ubbo Starrenburg voor 13-13 zorgden, kon de spannende partij weer alle kanten op.

In het resterende kwartier kwam Aristos steeds op voorsprong en leek de punten op te strijken. In die periode verrichtte doelman Jeroen van ’t Hart een serie geweldige stops en hield daarmee zijn team overeind.

In de slotfase schoten Jeff Zevenbergen (18-18) en Wessel Coster (19-19) Hellas naar het gelijkspel. Een puntendeling waarmee beide ploegen in feite niets opschieten.

Doelpunten Hellas: Wessel Coster (6), Kevin Kersten (3), Ubbo Starrenburg (2), Jordy Langereis (2), Jeff Zevenbergen (2), Wessel de Groene, Pim van Starrenburg, Loek van Bergen en Henegouwen en Semmy Stigter.

Bij Aristos waren Kevin Kreuger (4), Rick Hellinga (4) en Jordi Kuijpers (3) de opvallendste spelers.

Scheidsrechters (**): Ferry van de Beek en Niels Egberts floten niet hun beste wedstrijd. Ze zorgden voor nogal wat verbazing én irritatie bij spelers en coaches over het snel gegeven tijdspel en andere beslissingen, zoals aanvallende fout en wel of geen strafworp. Dat kan gebeuren. Het is een prima koppel, dus dat komt wel goed de komende wedstrijden.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Opbrengst collecte Jantje Beton