HELLAS RAAKT NIET VAN SLAG

LOEK VAN BERGEN EN HENEGOUWEN REKENT OP BETERE TIJDEN

Den Haag – De handballers van Hellas promoveerden eind vorig seizoen naar de eredivisie. Zij namen de plaats in van stadgenoot Hercules. Net als hun voorgangers hebben de Hagenaars het zwaar op het hoogste niveau. Aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen raakt er niet door van slag. ,,Er komen betere tijden.

Het vergaat Hellas precies zo als al die andere ploegen die uiteindelijk het begeerde handbalwalhalla bereiken. Het is zwoegen en ploeteren voor de debutant om zich staande te houden tussen het geweld van de topploegen. Slechts een enkele club slaagt er in zich voor langere tijd te handhaven in de eredivisie. Hellas weet er over mee te praten, want de Haagse topclub pendelde met het mannenteam al regelmatig heen en weer. Met nul punten stijf onderaan is de schamele oogst tot nu toe. Toch is er van onrust, laat staan paniek, geen sprake in het Haagse kamp. De nieuwe oefenmeesters Björn Budding en Neso Saponjic bouwen rustig verder aan hun jonge en op veel plaatsen gewijzigde formatie.

Ook aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen (21) is de rust zelve als het om de tegenvallende prestaties gaat. ,,Wij zijn eind vorig seizoen veel spelers kwijt geraakt. Daarom moeten we nu weer bouwen aan een nieuwe ploeg. We hebben op dit moment een jong team. Onze trainers Björn en Neso hebben een duidelijke visie over hoe wij moeten handballen. Die aanpak bevalt ons als spelers uitermate goed. Vooral op fysiek gebied moeten wij flink aansterken. Het technische, snelle spel zit wel goed. Dat is het handelsmerk van Hellas. Dat krijgen we vanuit de jeugd mee.”

Zelf is van Bergen en Henegouwen ook een product van de succesrijke jeugdopleiding van Hellas. ,,Ik zit eigenlijk al mijn hele leven bij de club. Vanaf de jongste jeugd. Ben tweemaal Nederlands kampioen geworden, een jaar onder Björn Budding en onder Edwin Hofland. Twee keer tweede tijdens het NK. En eenmaal de landstitel met de selectie Zuid-Holland. Dus met de technische en tactische ondergrond zit het wel goed bij de meeste spelers van ons.”

Geruime tijd combineerde de derdejaars student Technische Bestuurskunde aan de TU Delft de handbalsport met cricket bij HBS. ,,Ook voor die sport ben ik voor het nationale jeugdteam uitgekomen. Maar uiteindelijk heb ik toch voor het handbal gekozen. Ik weet nog goed, dat ik op mijn zeventiende jaar in het eerste team debuteerde tegen de Limburg Lions. Ton van Linder en Mark Barendse waren toen tijdelijk onze trainers.”

Ondanks zijn grote kwaliteiten als midopbouwer is een buitenlands avontuur aan Van Bergen en Henegouwen niet besteed. ,,Buitenland is uitgesloten. Hellas is een geweldige club waar presteren op nummer één staat. Toch is er ook veel ruimte voor gezelligheid en breedtesport. Ik ben ook nooit weggegaan, omdat ik nog steeds kan leren bij Hellas. Bovendien zit die club simpelweg in mijn hart. We hebben de faciliteiten om zes keer per week te trainen en wedstrijden op hoog niveau te spelen.” Van Bergen realiseert zich, dat Hellas dit seizoen maar één doelstelling kan hebben. ,,Handhaven, daar gaan we voor. Die punten komen nog wel. Straks in de nacompetitie. We moeten in ons spel meer geduld hebben en wachten op de honderd procent kansen. Mijn ambitie is van Hellas een stabiele eredivisieclub te maken.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

HELLAS STAAT VOOR DUBBEL
Spelregeltest en Dubbel op Hellas!!!