Hellas verzuimt het af te maken in stadsderby

WHC HOUDT ZICHT OP EREDIVISIE

Den Haag – Er is nog niet beslist welke Haagse ploeg volgend seizoen, naast Hercules, in de eredivisie mag uitkomen. WHC, als nummer vier van de nacompetitie, en Hellas als laatste van de eredivisie, knokken om die plaats. De Hellenen wonnen zaterdag met 23-26, maar daarmee hebben ze nog geen zekerheid.

Coach Björn Budding van Hellas merkte terecht op: ,,We staan met 3-0 voor, maar drie doelpunten zegt niks in handbal. We hadden het deze wedstrijd moeten afmaken.” Dat had ook gekund in de fase dat het team van Budding/Saponjic een marge van zeven treffers opbouwde: 14-21 na twaalf minuten in de tweede helft. Op dat moment veerde WHC echter op en slaagde erin dat verschil met een serie knappe combinaties terug te brengen, waardoor de return zaterdag aan de Laan van Poot pas de doorslag geeft.

Aanvoerder Daan de Koning van de thuisclub: ,,Dat kan nog een spannend potje worden. We hebben nu veel in ondertal gestaan door al die tijdstraffen. Dat heeft ons genekt. We waren zeker niet de mindere van Hellas.” Daarin had De Koning gelijk, maar toch stond zijn team vanaf het begin vrijwel steeds op achterstand. Door treffers van de uitblinkende Loek van Bergen en Henegouwen en sterke acties van hoekspeler Tim Fennis was het bij de rust 12-14.

Na het wisselen leek Hellas bij 13-19 en 14-21 makkelijk weg te lopen en in de eerste wedstrijd de beslissing al te forceren. Maar ondanks de vele tijdstraffen aan WHC-zijde hield het team van coach Bart de Koning stand. Met de makkelijk scorende Stefan Coster en de beweeglijke Erwin Roeleveld sprokkelde de thuisclub de punten bij elkaar. De Koning: ,,Dát is het grootste compliment voor mijn ploeg. Ze zijn blijven knokken ondanks die grote achterstand.”

Zonder aanvoerder Daan de Koning, die met een fel betwiste rode kaart naar de kleedkamer moest, en zonder de sterk spelende cirkelloper Martin Boers (rood vanwege drie tijdstraffen) moest WHC vol aan de bak. Hellas verzuimde het tempo hoog te houden en bracht zichzelf daarmee in de problemen. De fans in de bomvolle sporthal Loosduinen gingen nog eenmaal achter de thuisclub staan en zagen hun ploeg steeds dichterbij komen.

De hectische slotfase met de nodige opstootjes zorgde voor veel spektakel, maar bracht Hellas het meest uit evenwicht. WHC scoorde met een aantal ‘kaatsballen’ naar cirkelloper Michel Beijnum nog drie keer en hield daarmee de hoop op een eredivisieplaats levend.

Doelpunten WHC: Stefan Coster (6), Erwin Roeleveld (5), Michel van Beijnum (4), Martin Boers (3), Ferry Bakker (2), Kjeld Meijnen, Daan de Koning en Marc van Reijn.

Foto: Patrick Dolkens De sterk spelende Stefan Coster op weg voor WHC naar een van zijn zes doelpunten tegen Hellas
Foto: Patrick Dolkens

Doelpunten Hellas: Loek van Bergen en Henegouwen (9), Wessel Coster (5), Tim Fennis (5), Bernie Vermeer (3), Pepijn Michielsen (2), Ubbo Starrenburg en Wessel de Groene.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (****) : Het was door het grillige scoreverloop een boeiend kijkspel. Ook de toeschouwers in de bomvolle sporthal, met veel bekende oud-handballers, zorgden voor veel sfeer. Hellas leek de grote favoriet, maar het fel strijdende WHC beet flink van zich af. Daardoor werd het een echte wedstrijd, waarbij duidelijk werd dat er veel op het spel stond.

Scheidsrechters (**) : Steffan van Laarhoven en Sjoerd Thijssen hadden de grootste moeite het stevige duel in goede banen te leiden. Zeventien tijdstraffen en drie rode kaarten, waarvan één direct, hadden ze nodig en dat was rijkelijk veel. Vooral de tweede helft verloren ze af en toe de grip op de partij. Dat lag voor een deel aan de arbiters zelf. In plaats van brandjes te blussen, gooiden ze vaak juist olie op het vuur door hun felle optreden. Ze hebben zeker de potentie uit te groeien tot een sterk koppel, maar vooral Van Laarhoven moet spelers en coaches minder ‘agressief’ benaderen. De emoties lopen te hoog op.

Beste spelers: Bij WHC haalde doelman Stefan Stapper een dikke voldoende met zijn sterke acties, al was hij niet in topvorm. Stefan Coster blijft een onberekenbare speler en daardoor juist zo gevaarlijk.

Bij Hellas was Loek van Bergen en Henegouwen op schot en speelde als een echte aanvoerder. Ook hier blonk keeper René de Knegt uit met knappe reddingen. Tim Fennis ontwikkelt zich steeds meer in de rechterhoek met zijn beheerste schoten.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Voorjaarskamp