HELLAS WENDT AFGANG AF

HAAGSE PLOEG MOEIZAAM LANGS STREEKRIVAAL DIOS

Den Haag – De handballers van Hellas hebben ook de tweede wedstrijd om het algeheel periodekampioenschap gewonnen. De formatie van trainer/coach Nico Stet klopte streekrivaal DIOS na een 10-10 ruststand met 24-21. Net als eerder dit seizoen kostte het de Hellenen de grootste moeite de stugge opponent te verslaan.

De thuisclub begon veel te gemakzuchtig aan de strijd met DIOS dat tot in de vingertoppen gemotiveerd was. De club uit Den Hoorn heeft maar één doel voor ogen en dat is winnen van de Haagse aartsrivaal. Tijdens de reguliere competitie lukte dat  en ook gisteravond was de ploeg van voormalig Hellasspeler Joris Witjens dicht bij een stunt. Pas in de slotfase konden de Hellenen van 18-18 weglopen naar 22-18 en de partij definitief in het slot gooien.

In het eerste half uur pakte DIOS brutaal bij 2-6 en 3-7 een voorsprong. Vooral Carlo van Leeuwen was in die fase trefzeker. In het verdere verloop van de eerste helft kreeg Hellas iets meer grip op het spel, maar hartverwarmend werd het nooit. Te vaak liepen de Haagse schutters zich stuk op de offensieve verdediging van de gasten. Door twee treffers van Stefan Coster in de slotminuut gingen de kemphanen met 10-10 rusten.

Wie dacht dat het favoriete Hellas na de rust snel orde op zaken zou stellen, kwam bedrogen uit. DIOS hield het initiatief en kwam door de sterk spelende Steve Pottuyt (5) en Frank Koole (7) steeds op voorsprong. Bij 13-16 dreigde zich zelfs een afgang af te tekenen voor Hellas. Op dat moment had coach Stet een sterke tactische zet in petto. Hij liet dubbele mandekking geven aan de beide opbouwers en DIOS wist daar geen raad mee. Te weinig aanvallers beschikten over het vermogen om met passeeracties door de dekking te laveren. Bovendien verving Stet zijn keeper Bart Ravensbergen door Stefan Stapper en die leek meer zicht te hebben op de lastige schoten van DIOS.

Binnen vier minuten boog Hellas de achterstand om naar 16-16 door sterke acties van Samir Benghanem. Coach Witjens pakte nog een time-out, maar het lukte DIOS niet de aansluiting te behouden. Bij 18-18 velde de tot dat moment onzichtbare Ubbo Starrenburg met drie schoten het vonnis over de tegenstander. Toen vervolgens de bekeken spelende Loek van Bergen en Henegouwen (4x) voor 24-20 zorgde, was de strijd voorbij. Coach Stet was realistisch: ,,Echt blij kun je niet zijn met deze overwinning. Daarvoor was het spel te slecht. Die mandekking was een noodgreep die gelukkig goed uitpakte.”

AD HAAGSCHE/DELFTSE COURANT/Peter Lotman

Denk eraan: kledinginzameling voor Hellas!
STERKE START HELLAS-MANNEN