HELLAS: WONDER BLIJFT UIT

TITELHOUDER DALFSEN OPPERMACHTIG IN BEKERFINALE

Almere – Het duurde even voordat bij de handbalsters van Hellas de tranen kwamen. De 19-35 nederlaag in de bekerfinale tegen Dalfsen was zó overweldigend, dat de oorwassing even moest bezinken. Maar daarna vloeiden de waterlanders zelfs bij de meest gelouterde speelsters rijkelijk. ,,Zon afgang hadden we niet verwacht.

Talisa Groen, de spelbepaalster die Hellas het hele seizoen op sleeptouw had genomen, zat er na afloop verslagen bij. Genieten moeten we, van elke seconde, had ze in de aanloop naar de eindstrijd nog gezegd. Maar het pakte totaal anders uit voor Groen en haar ploeggenoten. ,,Ja, van de eerste helft heb ik genoten. Toen bleven we goed bij. Maar na de rust was het helemaal over,” verwoordde ze de afstraffing tussen haar tranen door.

De Haagse ploeg van het technisch duo Fred Michielsen/Bas Agterberg leek het Dalfsen, de ongekroonde koningin van het vaderlandse handbal, in het eerste half uur flink lastig te kunnen maken. Vijf minuten voor het wisselen was het 11-11 en het zag er naar uit dat de kleedkamer kon worden opgezocht met een evenwichtige stand. Twee onachtzaamheden bij Hellas zorgden er voor, dat Dalfsen toch met 11-13 aan de tweede helft mocht beginnen.

Wat er vervolgens met de Haagse speelsters gebeurde, zal wel altijd een raadsel blijven. Ook Lisanne van Vliet, die haar team maar niet op gang kon krijgen, kon het niet verklaren. ,,We zakten helemaal weg. Niets lukte meer. Toen Dalfsen op vijf verschil kwam, stortten we totaal in elkaar. De overtuiging was weg en we maakten het Dalfsen wel erg makkelijk.”

Bij 15-19, na twaalf minuten, wees nog niets op een grote nederlaag. Maar met de turbo aan denderde de ploeg van prijzenpakker Peter Portengen vervolgens over het arme Hellas heen. Binnen tien minuten was 15-28, waarbij de ene snelle tegenaanval na de andere richting het Haagse doel golfde. ,,Op dat moment zag je duidelijk het verschil in trainingsuren,” constateerde ook co-trainer Bas Agterberg. ,,Zij trainen zes keer per week en wij driemaal. Die arbeid betaalt zich uit in de beslissende periode van zo’n partij. Maar dit soort wedstrijden moet je verliezen om ze straks te kunnen winnen.”

In de laatste tien minuten verlangden de toeschouwers, maar meer nog de Haagse speelsters, naar het eindsignaal van de voortreffelijk leidende scheidsrechters Yves Schols en Roel van Zuijlen. De suprematie van de regerend landskampioen en bekerhouder was zó groot, dat zelfs de neutrale toeschouwer medelijden kreeg met Hellas. En dat is het ergste wat een sporter kan overkomen.

Celine Michielsen, een van de talenten bij het jeugdige Hellas, zorgde uiteindelijk nog voor een positief bericht door te bevestigen dat zij ondanks belangstelling van andere clubs ook komend seizoen uitkomt voor Hellas. ,,Dit was vreselijk balen. Maar ik heb het erg naar mijn zin bij Hellas. We gaan ons nu weer richten op volgend seizoen. We zijn een ervaring rijker.”

Doelpunten Hellas: Lisanne van Vliet (5), Angelique van Duijvenbode (4), Celine Michielsen (3), Chantal Slegtenhorst (3), Talisa Groen (2), Esmee Dekker en Shantella Smid. Bij Dalfsen waren Myrthe Schoenaker (9) en Yara Nijboer (6) de beste schutters.

HELLAS VERSTERKT SELECTIE

Scheidend manager Henk Baggerman is er in geslaagd drie speelsters terug te halen die eerder al voor Hellas uitkwamen.  De 22-jarige Dunja Zornic komt van HARO Rotterdam en de zussen Marlies en Susan Barendrecht van het Haagse Hercules. Keepster Williene van der Plas is afkomstig van Rijnstreek. Esmee Dekker (ex VOC) was al eerder vastgelegd.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Presentje voor de damesselectie van Parfumerie Douglas
Belangrijke data voor de komende weken!