HET ECHTE WERK BEGINT

VROUWEN QUINTUS EN HELLAS IN PLAY-OFFS OM LANDSTITEL

Den Haag – Voor de vrouwen in de eredivisie handbal gaat zaterdag het echte werk beginnen. De beste zes ploegen van Nederland spelen de play-offs in de kampioenspoule met als inzet de landstitel. Uit deze regio zijn Quintus Kwintsheul en het Haagse Hellas van de partij. Een prognose van twee bepalende speelsters: Lisanne Zwinkels (Quintus) en Lisanne van Vliet (Hellas).

Bij de Westlandse formatie van oefenmeester Alex Curescu zijn de verwachtingen hoog gespannen. Lisanne Zwinkels: ,,Wij beginnen als derde met vier bonuspunten vanuit een goede startpositie. Direct weer tegen landskampioen Dalfsen. Een mooi begin en belangrijk als we direct punten kunnen pakken. Iedereen maakt nu weer kans op de titel en wij dus ook. Ons doel is in elk geval een finaleplek te halen en misschien nog wel meer. Ik verwacht dat het tussen Dalfsen, VOC en ons zal gaan voor die finaleplaatsen. Dalfsen is nog steeds favoriet, maar wij hebben zaterdag laten zien dat we van ze kunnen winnen. Dat was voor ons een enorme opsteker. Wij zijn de laatste weken precies op tijd in vorm. Dus waarom zou het zaterdag niet weer lukken? Het begin van de competitie ging niet helemaal vlekkeloos. We kregen een nieuwe trainer en moesten aan elkaar wennen. Dat gold van twee kanten. De laatste tijd gaat het gelukkig stukken beter.”

Ook met de sterke schutter vanuit de tweede lijn gaat het crescendo na een dip vanwege een blessure. Die opleving resulteerde voorbije zaterdag in tien doelpunten tegen Dalfsen.  ,,Ik heb een tijd met een geblesseerde schouder gelopen. Daardoor speelde ik niet lekker. Vooral verdedigen was lastig. Ik ben nu weer helmaal fit, geen kwaaltjes meer, dus ik kan vrijuit spelen. Ik ben blij, dat ik precies op tijd mijn vorm terug heb.”

Voor de Hellas-vrouwen van interim-trainer Fred Michielsen liggen de mogelijkheden beduidend anders. De Haagse vereniging kende een moeilijk seizoen. Blessures van bepalende speelsters en het voortijdig vertrek van coach Erik van der Wel zorgden voor weinig stabiliteit. Hellas eindigde in de reguliere competitie uiteindelijk nog knap als vijfde met twee bonuspunten. Toch verwacht opbouwspeelster Lisanne van Vliet met haar ploeggenoten voor verrassingen te kunnen zorgen.

,,Realistisch gezien spelen wij niet voor het kampioenschap. Plaats drie of vier zou al heel mooi zijn. Ik denk dat Dalfsen en Quintus voor de titel gaan spelen. Quintus is bezig aan een sterke periode en het zou me niet verbazen als zij VOC er uitspelen. Toch denk ik dat Dalfsen dit seizoen nog landskampioen wordt. Kwalitatief de beste speelsters en ook in de breedte een goede bank. Wij hebben te veel pech gehad met langdurige blessures en zijn geen wedstrijd compleet geweest. Dan blijft er te weinig kwaliteit over om kampioen te worden. Al droom ik er nog wel van in de nabije toekomst kampioen met Hellas te worden. Wij hebben niets te verliezen in de kampioenspoule. Wij beginnen als vijfde en willen proberen hoger te eindigen. We gaan vooral proberen voor verrassingen te zorgen tegen de topploegen.”

QUINTUS EN HELLAS STARTEN THUIS

De zes ploegen die uitkomen in de kampioenspoule zijn: Dalfsen (6 bonuspunten), VOC (5), Quintus (4), SEW (3), Hellas (2) en Venlo (1 bonuspunt). De clubs spelen een hele competitie met een uit- en thuiswedstrijd tegen elkaar. Daarna spelen de nummers 1 en 2 in een drieluik om de landstitel. Quintus begint zaterdag met een thuiswedstrijd (20.15 uur, Kwintsheul) tegen regerend kampioen Dalfsen. Hellas opent ook thuis (20.30 uur, Laan van Poot) tegen SEW.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/Peter Lotman

In Memoriam Dolf Rutjes (27 juni 1928 - 30 januari 2013)
Roadshow bestuur: wanneer komen wij bij jou langs?