‘HET IS TE VRIJBLIJVEND’

COACH  JORIS WITJENS WIL OMSLAG TOPSPORTMENTALITEIT BIJ HELLAS

Den Haag – Vorig jaar belandden de handbalsters van Hellas onverwacht in de degradatiepoule van de eredivisie. Dat mocht nooit meer gebeuren, was de reactie van de sectie topsport. Dit seizoen, met de nieuwe trainer/coach Joris Witjens, dreigt toch hetzelfde scenario. Morgen is de cruciale thuiswedstrijd (20.30 uur) tegen V&L Geleen. Een zoektocht met de Haagse oefenmeester naar de oorzaken van de terugval.

Wankele basis.

Joris Witjens: ,,Met veel trots ben ik begonnen bij mijn oude club na twee jaar DIOS. Er waren twee roerige jaren achter de rug na het vertrek van Erik van der Wel en Fred Michielsen. Nico Stet was er in geslaagd de dames in de eredivisie te houden. Dat was een prettig uitgangspunt. Het was al laat in het seizoen dat Hellas veilig was. Speelsters stopten of vertrokken. Ik had weinig tijd veranderingen door te voeren of versterkingen te halen. We hielden een wankele basis over om mee te starten.”

Geen jeugdaanvoer.

,,De resultaten waren in het begin goed. Alles was nieuw en de groep oogde fit. Sinds december is het moeilijker geworden. Er kwamen langdurige blessures. Dat was een grote belasting voor sommige speelsters Zij moesten dubbele wedstrijden spelen in het eerste en tweede. Het gebrek aan DA Junioren brak ons op. In het verleden was onze jeugdopleiding in staat  nieuwe talenten aan te leveren. Die tijd is voorbij. Ik moest balanceren tussen wat is te veel en wat nog kan. Niet ideaal, maar ik moest het ermee doen.”

Optimistische doelstelling.

,,Het doel de kampioenspoule ‘even’  halen, was realistisch uitgaande van een volledig fitte groep. Maar zo loopt het natuurlijk nooit. Ervaren speelsters waren langdurig absent en het grootste deel van de groep had nauwelijks eredivisie-ervaring. Winnen is dan niet meer vanzelfsprekend. Dat bleek ook in wedstrijden waar we volstrekt kansloos waren.”

Gebrek aan kwaliteit.

,,De thuiswedstrijden tegen bijvoorbeeld VOC en Quintus werden we volledig van het veld geblazen. Ik heb me nog nooit zo gegeneerd gevoeld als toen. Tegelijkertijd maakt het je er bewust van dat je bescheiden moet blijven en hard met elkaar moet werken voor verbetering. Sommige wedstrijden hebben we goed gespeeld, maar kwamen tegen het einde toch tekort. En vaak zat het ons niet mee.”

Mentale weerbaarheid.

,,Over het geheel is het mij tot nu toe tegengevallen. Daar ben ik eerlijk in. Had meer verwacht van deze groep. Ik ben sportminded en wil altijd winnen. Aan de andere kant moet ik realistisch zijn en zeggen: nee, we zijn niet zo goed dat het allemaal vanzelfsprekend gaat. Met een paar toppers en routiniers red je het niet.”

Andere aanpak.

,,De jongere meiden hebben nog flinke stappen te zetten om degelijke eredivisiespeelsters te worden. Het is absoluut geen schande dat te constateren. Sterker nog: het is goed dat ze zich dat realiseren. Het is een extra motivatie om keihard te blijven werken. Op korte termijn hebben we flink wat noten te kraken om gedegen eredivisiehandbal bij Hellas mogelijk te maken. Beter topsportklimaat, sponsors werven, jeugdopleiding versterken, speelsters aantrekken. Daarover praten we intern en werken er hard aan met elkaar. Ik zet me er optimaal voor in. Die vrijblijvendheid moet verdwijnen. Alleen dan kan Hellas weer die topclub worden en prijzen pakken.”

Joris2

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN