HOGE VERWACHTINGEN BIJ HANDBALCLUBS IN DE REGIO

Den Haag – De handbalploegen in deze regio zijn begonnen met de voorbereiding op de competitie in de eredivisie. Bij de vrouwen is alleen Quintus, dat een nieuwe trainer kreeg, op het hoogste niveau vertegenwoordigd. Bij de mannen komen drie teams uit in de eredivisie. Deze krant zet de mutaties in de selecties op een rij met de verwachtingen van de coaches.

VROUWEN QUINTUS

Trainer/coach: Peter Lauwen.

Nieuw: Tamara Haggerty (SEW), Iva van der Linden (VOC), Phebe van Steekelenburg en Sharon Nooitmeer (beiden eigen jeugd).

Vertrokken/gestopt: Rianne Zonneveld, Marinda van Capelle (beiden gestopt) en Esmee Martens (voetbal).

Verwachting Peter Lauwen: ,,De groep is voor een groot deel in tact gebleven en is daardoor goed op elkaar ingespeeld. De derde plaats van vorig seizoen moeten we minimaal halen. Ik verwacht ook dat we de top drie halen, maar het streven is het spelen van de Best-of-Three om de landstitel.”

Voorbereiding: 12 t/m 16 augustus trainingsstage bij Randers in Denemarken. 21 t/m 23 aug. Ooievaarscup Den Haag. Oefenwedstrijden Visé België en VZV.

MANNEN QUINTUS

Trainer/coach: René Zwinkels.

Nieuw: Sven Hemmes (Olse Merksem), Robin Dissel (Hercules), Mark Broers (WHC), Nigel Zuijderwijk (HARO), Remco Hagen (HVOS), Rens Reijgersberg (hersteld van blessure) en Frank Meeuwisse (na sabbatical).

Vertrokken/gestopt: Jeroen Hemmes, Lambert Zwinkels, (gestopt) en Luuk Obbens (Aalsmeer 2).

Verwachting René Zwinkels: ,,Een aantal jonge spelers heeft vorig seizoen veel ervaring opgedaan. De kern van dat team is bij elkaar gebleven en zij kunnen nog een stap verder maken. Met alle ambities en ontwikkelingen bij Quintus is het een mooi vertrekpunt om serieus mee te doen voor de bovenste plaatsen. Op korte termijn is deelname Beneleague ons streven.”

Voorbereiding: Trainingsweekend Duitsland, oefenwedstrijden Aalsmeer, Aristos, Havas, Venlo en Swift. Ooievaarscup 21 t/m 23 augustus.

MANNEN HERCULES

Trainer/coach: Maarten Roestenburg

Nieuw: Jeroen van ’t Hart (Hellas), Xaveer Obbens (DIOS), Thijs Ravensbergen, Yannick Boers, Tim Alkemade en Sander Lassooi (allen eigen jeugd).

Vertrokken/gestopt: René Jaspers (E&O), Kevin Hooijman (Aalsmeer), Robin Dissel (Quintus), Jelle Versluijs (HVV’70) en Mario Havik (lager team).

Verwachting Maarten Roestenburg: ,,Wij zullen hard moeten knokken om hetzelfde resultaat te behalen als afgelopen seizoen. We zijn een paar bepalende spelers kwijt geraakt. Vorig jaar achtste, dus nu gaan we voor de zevende plaats. Ik wil elk jaar verbetering zien. We houden zeker twee ploegen onder ons. Dat zou voor dit team in opbouw een knappe prestatie zijn. ”

Voorbereiding: Oefenwedstrijden tegen Havas en opleidingsteams Volendam en Aalsmeer. Trainingsstage in Panningen. Ooievaarscup 21 t/m 23 augustus.

MANNEN HELLAS

Trainers/coaches: Neso Saponjic/Björn Budding

Nieuw: Pepijn Michielsen (HARO), Ricardo Holman (terug na ziekte), Jari Stam, Quinton Hofstra, Tinco van Bergen en Henegouwen en Allan Yung (allen eigen jeugd).

Vertrokken/gestopt: Jeroen van ’t Hart (Hercules), Pim van Starrenburg (Lions 2), Norbert Laernoes (HVV’70) en Tim Meijer (gestopt).

Verwachting Neso Saponjic: ,,Wij willen een stap vooruit maken en denken dat het met deze ruime selectie mogelijk is. Directe handhaving dus. De kwaliteit is er in het team. Als we maar fit blijven en niet zoals afgelopen seizoen al die blessures krijgen. Het is nu tijd om resultaten te boeken.”

Voorbereiding: 14 t/m 16 augustus trainingsstage Tongeren België. 21 t/m 23 augustus Ooievaarscup. Oefenwedstrijden tegen onder meer Kortrijk en Volendam.

COMPETITIESTART

EERSTE DUEL 5 SEPTEMBER

De competitie in de eredivisie begint zaterdag 5 september. De vrouwen van Quintus beginnen uit in Emmer-Compascuum tegen Schuler/DOS. De mannen van Quintus starten bij Swift in Arnhem. Hercules opent de competitie bij E&O in Emmen. Hellas ontvangt aan de Laan van Poot Houten. De eerste derby is Quintus-Hellas op 12 september. Zaterdag 3 oktober is Hercules-Quintus en 24 oktober staat de stadsderby Hellas-Hercules op de rol.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

OOIEVAARSCUP 21, 22, 23 AUGUSTUS