Iedereen klopt aan bij Hellas

HELLAS HOUDT ZICHT OP DE TITEL, MAAR DREIGT SPELERS KWIJT TE RAKEN

Den Haag – De grote vraag was of de handballers van Hellas de winterstop goed waren doorgekomen. Vorig seizoen ging het mis, maar dit keer waren de Hellenen voldoende bij de les. Met 29-22 klopten zij Limburg Lions en blijven in de race voor de titel.

Eind vorig jaar, in de laatste wedstrijd voor de winterstop, liet Hellas zich thuis verrassen door middenmoter E&O. Die onverwachte nederlaag kostte het team van coach Hans van Dijk de eerste plaats. ,,We gingen dus niet met zo’n lekker gevoel de feestdagen in”, constateerde Van Dijk teleurgesteld. Afgelopen dinsdag, in de regiofinale voor de beker tegen WHC/Hercules, liet Hellas met de ruime overwinning zien dat het de zaken energiek heeft opgepakt.

Ook tegen de Limburgers toonde de thuisclub zich van de goede kant. Aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen: ,,Een belangrijke wedstrijd om de puntjes op de i te zetten voor de topper tegen Houten. Een solide overwinning zonder dat we tot het uiterste moesten gaan. Dat bewaren we voor zaterdag.” Hellas speelde bij vlagen prima handbal en bij de rust was het al 17-12. Van Dijk kon vervolgens een aantal spelers rust gunnen met het oog op het duel met Houten. Lang werd er dan ook niet nagepraat over het duel met Lions.

AANDACHT

Alle aandacht is deze week gericht op die confrontatie na een tot nu toe voortreffelijk seizoen.  Het succes van de Hellenen kent echter ook zijn prijs. De ploeg speelde zich met coach Hans van Dijk nadrukkelijk in de kijker. Gevolg is, dat de succesrijke coach Hellas gaat verlaten. Hij staat in de belangstelling van een aantal topclubs in de BENE-League. De veelvoudig landskampioen uit het verleden, Volendam, heeft Van Dijk bovenaan het lijstje staan als opvolger van Peter Portengen.

Van Dijk daarover: ,,Een prachtige club en een mooie uitdaging. Maar ik houd me daar nog niet mee bezig. Ik wil eerst de klus bij Hellas afmaken. Kampioen worden en promoveren naar de BENE-League. Dan zien we wel verder.”

BELANGSTELLING

Ook een aantal spelers kan zich verheugen in de belangstelling van grote clubs. Opbouwer Pepijn Michielsen kan aan de slag bij de meeste clubs in de BENE-League. De ‘alleskunner’ was begin dit jaar op trainingsstage bij het Deense Skandeborg. ,,Een geweldige ervaring. Een bizar hoog niveau. Ik heb daar in korte tijd zó veel geleerd. Ik wil toch de stap omhoog maken. Nog niet naar het buitenland vanwege mijn studie, maar wél naar een BENE-Leagueclub”, zegt de 21-jarige Michielsen.

De beide hoekspelers  Donny Vink en Robin Nagtegaal maakten dit seizoen ook veel indruk. De twee jonkies groeiden onder Van Dijk uit tot volwaardige basisspelers. Ook zij worden begeerd door de topclubs. Spijtig voor Hellas, maar wél een bewijs van de goede jeugdopleiding bij de Haagse club.

Vink (20) kreeg onlangs al de invitatie met Jong Oranje mee te gaan naar Zwitserland voor een serie interlands. Vink trots: ,,Super gaaf om mee te maken. Dat ik deze kans kreeg, voelt als een cadeautje. Ik vond het een eer, dat ik mijn debuut mocht maken in Oranje. Dat andere clubs interesse hebben, is natuurlijk mooi, maar ik heb nog geen idee hoe het allemaal gaat lopen. Ik wil graag hogerop, maar leef erg op dit moment. Het zou prachtig zijn om kampioen met Hellas te worden. Daar richt ik me nu op.”

Doelpunten Hellas: Donny Vink (9), Ricardo Holman (4), Pim van Starrenburg (4), Ubbo Starrenburg (4), Loek van Bergen en Henegouwen (3), Pepijn Michielsen (2), Troy Oranje (2) en Thierry van Zundert.

AD SPORT/PETER LOTMAN

HELLAS WIL GRAAG EELCO OVERKLEEFT

Als opvolger van trainer/coach Hans van Dijk, die Hellas aan het einde van het seizoen verlaat, heeft de Haagse eredivisieclub een voorkeurskandidaat. Eelco Overkleeft staat hoog genoteerd. De 39-jarige Hagenaar was in het verleden een begenadigd handballer bij Hellas en verschillende Nederlandse topclubs. In 2008 won hij met Hellas onder coach Peter Portengen de nationale titel. Daarna richtte hij zich op het trainerschap en was succesvol bij Quintus. Hij werd, zowel als speler als trainer, geroemd om zijn tactisch inzicht en technische vaardigheden. Vanwege privéredenen besloot hij te stoppen en keerde terug naar Hellas waar hij in het voormalige vedettenteam ging handballen. Ook trainde hij de jeugd bij de Haagse club. Hij vormde als trainer, ook bij de afdelingsselectie die hij onder zijn hoede had, steeds een duo met Jeroen Sebel. Ook hij maakte deel uit van het kampioensteam.

Wedstrijden komend weekend
Laan van Poot moeilijk bereikbaar wegens werkzaamheden